Report this content

Til Redaksjonen Oslo, 23.januar 2006 Orientering/invitasjon – Den internasjonale Holocaustdagen torsdag 26.januar 2006 I forbindelse med 60-årsmarkeringen for befrielsen av konsentrasjons- og utryddelsesleirene Auschwitz/Birkenau, vedtok FN i november i fjor at befrielsesdagen 27. januar skal være en internasjonal minnedag for Holocaust. I Norge markeres dagen for femte gang i år, men i likhet med flere andre land vil selve minnehøytideligheten i år foregå torsdag den 26. januar. Med dette inviterer vi til deltakelse I – Ved det jødiske minnesmerket på Akershusstranda kl. 15.30 (Akershusstranda/Kongens gate) II - Gamle Logen Ca. kl. 16.15 (umiddelbart etter minnestunden – til ca. kl. 18.15) Ved minnesmerket vil bl.a. utenriksminister Jonas Gahr Støre holde en tale på vegne av Regeringen. Se vedlagte program. I tillegg til arrangementet på kaia, har HL-senteret utviklet en egen seremoni til bruk i skolen. Senteret arrangerer også lærerkurset ”Fra Auschwitz til Rwanda” 26. og 27 januar i samarbeid med Røde Kors og Hvite busser til Auschwitz. For nærmere informasjon: www.hlsenteret.no – eller ta direkte kontakt. Med vennlig hilsen Kontaktpersoner: Odd-Bjørn Fure Kari Amdam (ang. minnestund) Forskningsdirektør tlf.nr. 22 84 21 05 / 91 75 51 19 karidam@hlsenteret.no Katusha Otter Nilsen (ang. lærerkurs) Tlf.nr. 22 84 21 08 / 47 01 07 76 k.o.nilsen@hlsenteret.no PROGRAM - DEN INTERNASJONALE HOLOCAUSTDAGEN 26. JANUAR 2006 DEL I - ved det jødiske minnesmerket, Akershuskaia Sang ved Stein Skjervold Kl. 15.30 - innledning ved møteleder, professor Irene Levin Taler / innlegg: - Utenriksminister Jonas Gahr Støre - Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon v/ nestleder Magnar Sortåsløkken - International Romani Union v/ Natasha Bielenberg - Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring v/ leder Jon Reidar Øyan - Det mosaiske trossamfunn i Oslo v/ Michael Kohn, Daniela Skouge Martin Korn og Shari Abrahamsen ca. kl. 16.10 - Slutt DEL II - Gamle Logen, Grev Wedels plass ca. kl. 16.30 - Velkommen ved professor Irene Levin ca. kl. 16.35 - Servering av suppe/brød/mineralvann – sosialt samvær kl. 17.15 – 18.00 - ”Det siste brevet” ved skuespiller Bente Børsum ca. kl. 18.15 - Slutt Den internasjonale Holocaustdagen 27. januar HL-senterets seremoni på Akershuskaia I anledning den internasjonale Holocaustdagen 27. januar, arrangerer HL-senteret blant annet en minneseremoni ved utstikker 1 på Akershuskaia. Det var herfra den største gruppen norske jøder ble deportert til Tyskland i 1942. Markeringen skal minnes dem som ble drept eller omkom under Holocaust og alle grupper som var ofre for nasjonalsosialismens utryddelsespolitikk romme refleksjoner over forutsetningene for Holocaust, blant annet som et bidrag til å identifisere faresignaler i dagens samfunn holde fram visjonen om et etnisk og religiøst mangfoldig samfunn basert på gjensidig respekt og toleranse, og alle borgeres forpliktelse overfor universelle verdier Talere En representant fra den norske regjering inviteres til å holde en appell. For øvrig inviteres representanter fra grupper som var utsatt for nazismens utryddelsespolitikk, til å holde appeller: Jøder var den eneste befolkningsgruppen i Norge som ble deportert for tilintetgjørelse. Derfor må den jødiske katastrofe og erfaring stå i sentrum under arrangementet De funksjonshemmede ble utsatt for systematisk massedrap Sigøynerne ble utsatt for folkemord Najonalsosialistenes politikk overfor alle disse gruppene hadde et grunnleggende fellestrekk: de ble alle drept på rasebiologisk grunnlag. Det skal også holdes appeller fra andre grupper som var ofre for nazistene. Det er etablert et rotasjonssystem hvor én representant hvert år holder appell på vegne av én av følgende grupper: de homofile, de politiske fangene og Romanifolket. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no