Slik kjører du bil i Alpene

Holiday autos har, basert på sin lange erfaring innen bilutleie, utarbeidet fem tips du bør ta med deg når sprengkulda nå kryper over oss eller du skal kjøre leiebil i Alpene. Mange nordmenn leier bil når de er på skiferie i Alpene for å unngå trengsel på skibusser og transferbusser. Men det er ikke problemfritt å kjøre så høyt til fjells i vinterklimaet.

Som verdens største formidler av bilutleie er det et godt erfaringsgrunnlag holiday autos baserer seg på når de nå kommer med råd omkring bilkjøring i Alpene.
Selv om du velger billig leiebilskal du føle deg trygg på veiene, og da er det lurt å forberede seg godt nok.

Fem tips for bilkjøring i Alpene:

1. Bestill hjulkjetting slik at du kommer frem overalt. Selv en liten bakke kan bli en utfordring for de som ikke har hjulkjetting. For å unngå å fryse av seg fingrene når det er på tide å sette på kjettingen, bør man ha testet en gang først.

2. Ikke sett på håndbrekket for å unngå at det fryser fast. Det samme kan skje i Norge at brekket fryser fast når du parkerer bilen. Sett derfor bilen i gir for å unngå å bli sittende fast på parkeringsplassen når afterskien er i full gang.

3. Husk hvor du parkerte bilen slik at du finner den under snøen. Man skal ikke undervurdere hvor mye snø som kan komme på en gang. Husk hvor du parkerte slik at du slipper å vente til siste bil har kjørt for å finne bilen din på parkeringsplassen etter en hel dag i bakken.

4. Kjøp en vignette dersom du vil kjøre på motorveien. I Østerrike og Sveits må man kjøpe et klistremerke som kalles en vignette, for å få lov til å kjøre på motorveiene. Disse kan man kjøpe på bensinstasjoner og ved grenseovergangene.

5. Oppdater GPS-en slik at du finner den riktige veien. I vinterhalvåret er det mange små fjellveier som har begrenset fremkommelighet på grunn av snø og snøskred. Med et oppdatert kart slipper du å kjøre mange unødvendige kilometer.

Selv om dagen kan starte problemfritt, er det alltid greit å være forberedt om noe skulle skje. Men om uhellet skulle være ute, så har du god support fra holiday autos.

- Når man sitter i bilen full av forventing i forbindelse med dagens første skitur er det er herlig følelse. Våre enkle råd gjør at du øker muligheten for heftige opplevelser, og skal det være noen bekymringer har vi support døgnet rundt, sier Anna Madsen, nordisk Markedssjef i holiday autos.

For mer informasjon, kontakt:

Richard Yams, Agera PR

E-post: richard.yams@agerapr.se, Tel: +46 70 666 65 38

Om holiday autos

holiday autos er verdens største leiebilformidler med leiebiler på fler enn 5000 destinasjoner rundt omkring i verden. I Norden finnes holiday autos i Sverige, Norge, Danmark og Finland. holiday autos er et heleid datterselskap av holiday autos international som eies av Sabre Holdings, en av verdens største reiselivsbedrifter.www.holidayautos.no

Tags: