HTF varslar om konflikt vid Transcom i Karlskoga

Varslet innebär arbetsnedläggelse och blockad vid företaget i Karlskoga från och med den 7 mars klockan 12.00.

HTF och Transcom träffade ett första avtal år 1998 som sades upp av företaget hösten 2003. Sedan dess har parterna förhandlat om ett nytt avtal för de totalt 1.193 medlemmarna vid företaget.. Företaget vill inte ge de anställda försäkrings- och pensionsförsäkringar eller ha kvar omställningsavtalet med Trygghetsrådet. HTF kräver anställningsvillkor liknande de som HTF-medlemmar har i andra företag i branschen. - Företag ska inte kunna konkurrera genom att försämra de anställdas löne- och anställningsvillkor. Vi kan aldrig acceptera det som Transcom nu försöker göra. Ett företag som vill vara seriöst bör naturligtvis följa det som är praxis på svensk arbetsmarknad, säger HTFs avtalssekreterare Leif Nicklagård. HTF har 557 medlemmar på Transcom i Karlskoga. Övriga orter där Transcom har verksamhet (Strömsnäsbruk, Kungsör, Norrköping och Borås) berörs inte av varslet för närvarande. Frågor besvaras av avtalssekreterare Leif Nicklagård, telefon 070-669 00 88 eller ombudsman Ulla Lennertun, telefon 070-537 84 71.