Fjordene - verdens beste reisemål

(22.10.2009) Igjen oppnår de norske fjordene topplassering i National Geographic Travelers omfattende undersøkelse av verdens beste reisemål. Hurtigruten gratulerer med bragden.

Siden 1893 har Hurtigruten vist fram de norske fjordene til norske og utenlandske gjester. Norsk reiseliv ville vært langt fattigere uten en bærekraftig forvaltning av vår fantastiske natur generelt og våre unike fjorder spesielt. Magasinet National Geographic Traveler plasserer de norske fjordene nok en gang på topp i sin destinasjonsmåling, en kåring av verdens best ivaretatte og forvaltede reisemål, utarbeidet i samarbeid med National Geographic Center for Sustainable destinations. Dette er sjette gangen den omfattende internasjonale kåringen gjennomføres, og tre ganger har de norske fjordene toppet listen. I 2007 sikret Lofoten Norge nok en fjær i hatten med å bli kåret som tredje beste øy-destinasjon i verden. - National Geographics store troverdighet og gjennomslagskraft verden over gjør dette til en av de viktigste kåringene i internasjonalt reiseliv. At de norske fjordene nok en gang topper denne listen gir en bekreftelse på hvilke unike naturgitte fortrinn vi har. Vi gleder oss over resultatet og benytter anledningen til å gratulere Fjord Norge med suksessen, sier Christian Bue Nordahl, Global Brand Manager i Hurtigruten ASA. For Hurtigruten vil kåringen bidra til ytterligere å styrke anerkjennelsen av Norge som en attraktiv reiselivsdestinasjon. - For mange utenlandske reisende representerer Hurtigruten deres første møte med norske fjorder og norsk natur. Det har vært tette bånd mellom de norske fjordene og Hurtigruten siden Richard With etablerte ruten i 1893. Vi går i disse farvannene med 11 skip hver eneste dag året gjennom og de norske fjordene er et av våre sterkeste kort. At norske destinasjoner nok en gang passerer nåløyet til National Geographic forteller at det jobbes riktig i et bærekraftig norsk reiseliv, sier Bue Nordahl. I 2008 opplevde over 100.000 utenlandske gjester fjordene og norskekysten mellom Bergen og Kirkenes med Hurtigruten. Om undersøkelsen: I alt 437 reiselivseksperter har vurdert 133 destinasjoner, og rangert dem etter følgende seks kriterier: Miljømessig og økologisk kvalitet; sosial og kulturell integritet; tilstand på historiske bygninger og arkeologiske steder; estetisk tiltrekningskraft; kvalitet på reiselivsforvaltningen og fremtidsutsikter. Pressemelding fra National Geographic: http://press.nationalgeographic.com/pressroom/index.jsp?pageID=pressReleases_detail&siteID=1&cid=1256060758535 National Geographic Traveler – 133 places rated: http://traveler.nationalgeographic.com/2009/11/destinations-rated/intro-text ------------------------------------------------------------------------------ For ytterligere informasjon kontakt: Christian Bue Nordahl, Global Brand Manager Mobil: +47 91105688 E-post: christian.bue.nordahl@hurtigruten.com Petra Sestak, Global PR manager Mobil: +47 90552422 E-post: petra.sestak@hurtigruten.com Stein Lillebo, Global PR consultant Mobil: +47 91529616 E-post: stein.lillebo@hurtigruten.com

Tags: