Hurtigruten gir britene nordlys-løfte

Hurtigruten lover britiske vintergjester ekte nordlys spillende over den arktiske himmelen. Dersom det magiske nordlyset ikke er synlig fra skipet besørger Hurtigruten en ny reise.

Hurtigruten har over de siste fem årene sett en god utvikling med stadig flere britiske vintergjester. Offensiven skal sikre ytterligere vekst, og nordlys-løftet testes nå ut for vintersesongen 2014/2015.

Hurtigruten mener Norge er det beste stedet for nordlysobservasjoner, og da spesielt om bord på et hurtigruteskip. Her er forstyrrende strølys fraværende og man kan ta inn det fascinerende himmelfenomenet i fantastiske omgivelser uten forstyrrelser. Med daglige avganger og store deler av ruten er i den beste nordlys-sonen på kloden er sjansen for å se nordlyset om bord betydelig. Hvert skip tilbringer flere dager på hver rundtur nettopp i denne sonen. Det er det ingen andre som gjør.

Løftet gis til britiske gjester som booker en 12 dagers rundtur med Hurtigruten. Dersom det ikke registreres nordlys på skipsbroen under seilingen får gjesten en ny reise, enten nordgående Bergen-Kirkenes eller sydgående Kirkenes-Bergen.

2012 og 2013 var fantastiske nordlys-sesonger i Norge, og allerede tidlig denne høsten kunne nordlyset observeres i Tromsø. Nordlys-løftet er et viktig grep for å sikre Norge eierskapet til fantastiske vinteropplevelser under nordlyshimmelen.

- Gang på gang troner unike nordlys-opplevelser på toppen av britenes «bucket list», og vi ser at Norge møter konkurranse på nordlys-markedet. Finland stakk av med Julenissen og vi kan ikke la Island eller Canada stikke av med nordlyset. Vi må formidle verden at de beste vinteropplevelsene, det beste lyset og den mest spennende jakten på nordlyset, det får du i Norge, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Hurtigruten prøver ut nordlys-løftet i det britiske markedet denne sesongen. Avhengig av respons vil det vurderes hvorvidt dette skal utvides til å gjelde andre markeder.

- Etter det vi kjenner til har ingen andre våget å gjøre dette – å love nordlys til vintergjestene. Vi ønsker å ligge i front, og gleder oss til å se hvordan markedet reagerer på dette, og sier Skjeldam.

Nordlys-løftet går ut til det britiske markedet, og gjelder for reiser i perioden 1. oktober 2014 and 31. mars 2015.

For ytterligere informasjon kontakt:
Stein Lillebo, kommunikasjonsrådgiver
stein.lillebo@hurtigruten.com

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, lokale passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, i Europa, på Spitsbergen og ved Grønland.

Tags: