Hurtigruten lanserer enda en ny fjord

I sommer kan Hurtigrutens gjester se frem til å få oppleve enda ny fjord: Vakre Lyngenfjorden, som ligger øst for Lyngsalpene, skal besøkes på Hurtigrutens sørgående tur. Sommeren 2013 vil alle hurtigruteskipene besøke Lyngenfjorden på de 11 jubileumsseilingene i forbindelse med 120-årsjubileet til «verdens vakreste sjøreise». Hurtigrutens jubileumsseilinger vil også inneholde et kulturelt jubileumsprogram og egen bursdagsfeiring 2. juli.

Lyngenfjorden er omgitt av de mektige Lyngsalpene med sine høye og spisse topper, og strekker seg ca. 85 km inn i Troms fylke. Noen steder ligger fjorden rolig og idyllisk med dypblått vann, boblende fossefall og grønne bredder, mens den andre steder viser sin dramatiske side med forrevne klipper, dype elvedaler og isbreer som strekker seg fra den bratte bredden ut i fjorden. På de 11 jubileumsseilingene denne sommeren vil hurtigruteskipene anløpe Lyngenfjorden mellom Skjervøy og Tromsø på sørgående rute. Her spiller naturen hovedrollen: Noen av høydepunktene er de fantastiske Kvænangstindan, passasjen gjennom det smale Maursundet og Rotsundet og panoramautsikten mot Lyngsalpene – i klarvær kan man til og med se isbreene høyt oppe i fjellene. Lyngenfjorden er rik på fisk og er et paradis for både sportsfiskere og yrkesfiskere. Hurtigrutens gjester vil også få muligheten til å glede seg over det som finnes under vann: I løpet av turen på fjorden vil lokale fiskere komme om bord med dagens fangst av ferske reker som passasjerene får rense og smake på.

Jubileumsseilingene til Hurtigruten har daglig avgang fra Bergen i perioden 21. juni til 1. juli 2013, og tar gjestene med til Kirkenes og tilbake langs den klassiske ruten. Turen til Lyngenfjorden er inkludert i alle de 11 reisene på sørgående rute. Alle jubileumsseilingene omfatter også Hurtigrutens fødselsdag den 2. juli. På denne dagen for 120 år siden la DS «Vesteraalen» ut på sin jomfrutur på det som den gang var Hurtigrutens rute fra Trondheim til Hammerfest, og etablerte dermed livsnerven langs norskekysten og verdens vakreste sjøreise. I 2013 vil 120-årsjubileet for denne historiske dagen bli feiret om bord på alle hurtigruteskipene når gjester og mannskap samles til kaffe, kaker og musikk på tradisjonelt norsk vis.

I tillegg tilbys gjestene på de 11 jubileumsseilingene et spesielt kulturprogram: I Geirangerfjorden vil den 19 år gamle fiolinisten og musikeren Ingvild Sætra spille for Hurtigrutens gjester. Den prisvinnende artisten, kledt i bunad, spiller hardingfele, et instrument fra Hardanger som ligner på fiolin. I Tromsø vil duoen SON («Sounds of Nature»), to unge studenter ved musikkonservatoriet, glede passasjerene med elektronisk musikk og skape en unik musikalsk 120-årsfeiring for Hurtigruten, inspirert av jazz, blues og folkemusikk. Lengre nord vil verdensberømte Berlevåg mannsangforening, kjent fra dokumentarfilmen «Heftig og begeistret», ønske hurtigruteskipene velkommen til kai med sjømannsviser og klassiske sanger. Jubileumsreisene vil også feire Hurtigrutens 120-årsdag med kulinariske opplevelser. Kjøkkensjefene har komponert en spesiell middagsmeny til disse reisene, med inspirasjon fra kokkestilen i 1893.

Passasjerene på jubileumsseilingene kan i tillegg se frem til en helt spesiell gjest: Ingen ringere enn grunnleggeren av Hurtigruten, kaptein og forretningsmann Richard With, vil reise med skipene og utføre polarsirkeldåpen i egen høye person.

Priser for jubileumsseilingene inkludert Lyngenfjorden: fra kr 10.495,- for 6 dager mot syd eller 18.365,- for 11 dagers rundreise inkludert full pensjon og underholdning om bord.

Anna-Maija Isachsen, salgsdirektør Norden Hurtigruten: 47 920 24 304

Ragnar Norum, kommunikasjonssjef Hurtigruten: 47 95 76 56 04

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, lokale passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, i Europa, p
å Spitsbergen og ved Grønland.

Tags: