Hurtigruten re-lanserer sommeren

Report this content

Aktive utflukter og aktiviteter som overnatting under åpen himmel skal gjøre hurtigrutereisen mer tilpasset gjester på leting etter aktive utfordringer og autentiske opplevelser.

Tromsø, juni 2014 -- Midnattssolen og passiv betraktning av vakker natur er ikke nok for et krevende internasjonalt reiselivsmarked. Hurtigruten har over tid jobbet intenst med å øke porteføljen av utflukter og aktiviteter for gjestene. Vinter- vår- og høstkonseptet er nå på plass og turen er kommet til den mest innbringende perioden for Hurtigruten – sommeren.

Allerede fra starten av juni utfordres gjestene til å forlate lugaren, også på natten. Sommernatten i Norge er best utendørs, under åpen himmel. Utstyrt med komfortable soveposer og ikke minst solbriller vil man kunne nyte midnattssolen og ekstraservice fra besetningen sammen med venner under polarhimmelen.

-At Hurtigruten er tradisjonsrik er ikke ensbetydende med å være tradisjonell. Når gjester kommer hjem etter en tur med Hurtigruten skal de formidle unike opplevelser. En natt i sovepose under åpen himmel – i trygge omgivelser nord for Polarsirkelen – vil for veldig mange være helt unikt!, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Hurtigruten har rundt 30 utflukter på sommeren. Mange av dem er tilpasset gjester som ønsker et lavere aktivitetsnivå, som sightseeing, museumsbesøk og historiske byvandringer. Disse skal fortsatt være en del av tilbudet, men bredden vil øke. Allerede sommeren 2014 lanseres tre nye fjell- og fotturer, man kan dra på spektakulær hvalsafari utenfor Andenes, på ridetur i Lofoten eller spise frokost på selveste Nordkapp-platået.

I tillegg gjøres det flere grep om bord på de 11 skipene. I likhet med nordlysvekkingen for vintergjestene vil det tilbys midnattssolvekking for sommergjestene nord for polarsirkelen.

• Dette er viktige strategisk grep i arbeidet å dreie Hurtigruten enda mer inn mot opplevelsesturisme. Vi tilpasser oss trendene i internasjonalt reiseliv. Gjestene vil oppleve gjennom aktiv deltakelse, ikke gjennom passiv observasjon. Da må vi tilby dem det – også på sommeren, sier han.

Norskekysten har hentet flere elementer fra explorerskipet MS Fram, som seiler i internasjonalt farvann til Grønland, Antarktis og Svalbard. Overføringen av initiativ og kunnskap fra MS Fram til de 11 skipene på norskekysten vil utvides.

• Vi skal drive erfaringsutveksling fra MS Fram, som har kommet svært langt i opplevelsesbasert reiseliv, og dra nytte av dette også på norskekysten, sier Skjeldam.

Petra Sestak
International PR Manager
Tel. 0047/90 5524 22

Om selskapet:
Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.