Hurtigruten selger sin aksjepost i AS TIRB til Boreal Transport Nord AS

Report this content

Hurtigruten ASA har inngått avtale med Boreal Transport Nord AS om overdragelse av Hurtigruten ASAs aksjepost på 71,3 % i AS TIRB.

AS TIRB har hovedkontor på Finnsnes og primærvirksomheten er levering av busstjenester gjennom Cominor AS, som er et 100% eid datterselskap.

Kjøpesummen er 95,9 millioner kroner på avtaletidspunktet og gir ingen vesentlig regnskapsmessig effekt for konsernet. En andel av kjøpesummen er regulert gjennom en selgerkredittavtale med fem års varighet.

Gjennomføring av transaksjonen forutsetter at visse betingelser er oppfylt, herunder godkjennelse fra Konkurransetilsynet. Forventet gjennomføring av transaksjonen er i august 2014.

- Vi er tilfredse med salget og prisen som ble oppnådd. Bussvirksomhet er ikke definert som en del av kjernevirksomheten til Hurtigruten og vi er tilfredse med Boreal Transport Nord AS som ny majoritetseier i AS TIRB. Vi mener de kan bidra til å videreutvikle AS TIRB og gjennom det sikre fortsatt god og ansvarlig drift av selskapet videre fremover, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Hurtigruten lanserte i 2013 et omfattende effektiviseringsprogram, som også omfattet salg av konsernets ikke strategiske eiendeler, og gjennom salg av aksjeposten i AS TIRB er denne prosessen avsluttet.

For mer informasjon, kontakt:

Konsernsjef Daniel Skjeldam
Tlf nr.: 907 42 073

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten
Tlf nr: 95 88 26 70

HURTIGRUTEN ASA er et børsnotert konsern basert i Norge, med samlet årlig omsetning på rundt 3,5 milliarder kroner. Selskapet driver Hurtigruten og har en ledende posisjon innen norsk reiseliv.

Tags: