Jubileumskatalogen i hyllene

I 2013 er det 120 år siden DS Vesteraalen la ut fra Trondheim for første gang som en del av Hurtigruten. 120 år etter er konseptet og naturen den samme, opplevelsene er imidlertid enda sterkere.

Søndag 2. juli 1893 klokken 08.30 la DS Vesteraalen ut fra kai ved Brattøra i Trondheim. Kursen ble satt for Hammerfest, og 67 timer senere, 5. juli klokken 03.30, la de til kai - 30 minutter før annonsert rutetid. Grunnlegger Richard With var nytenkende og kombinerte allerede fra første tur kystruten for lokalpassasjerer og gods med internasjonal turisme. Han trykte markedsmateriell og solgte norske naturopplevelser til verden. Det gjør Hurtigruten fortsatt.

Neste års katalog er full av Verdens vakreste sjøreise – uansett når på året man vil reise. Hurtigrutens reiseopplevelser langs norskekysten er lagt opp etter sesongene. Sommeren er fortsatt klassikeren, men har de siste årene fått betydelig konkurranse fra aktive vinteropplevelser gjennom programmet «Hunting the light». Vårprogrammet «Arktisk oppvåkning» er nettopp lansert og bare på Hurtigruten kan man oppleve tre årstider langs verdens vakreste kyst på bare få dager. Mens det er sommer i Bergen kan vinteren fortsatt ha grep om Finnmark, i mellom ligger Lofoten og nyter vårsolen. Samtidig mener mange høsten er den vakreste tiden, fargesprakende i drakten og klar i luften. Lengst nord ligger melisdrysset allerede på fjelltoppene.

- Hurtigruten ønsker å være den beste måten å oppleve Norge på. Gjennom vår snart 120 års tjeneste langs kysten kjenner vi farvannet, og de 34 stedene som anløpes. Vi har jobbet mye med våren og fantastiske opplevelser venter gjestene som velger å reise med oss i denne perioden, sier salgsdirektør for Norden Kari Uglem.

2013 blir også det første året hvor et nytt musikk og kulturkonsept kjøres på alle 11 skip i ruten. Artister med lokal tilhørighet vil komme om bord og tilby gjestene unike kulturopplevelser i utvalgte havner. For Hurtigruten som kulturbærer er det viktig å bidra til utvikling også innenfor kulturlivet, og samarbeidet med institusjoner i anløpene er sentralt.

Hurtigruteopplevelsen krever på ingen måte at man har en uke til rådighet. Man bestemmer selv hvor lenge man vil være om bord. Hurtigruteskipene går hver eneste dag hele året. Benytt gjerne Hurtigruten for en helgetur med familien eller alene. Hurtigrutefølelsen og opplevelsene kommer idet skipet legger fra kai.

Les mer i 2013-katalogen:

Priseksempler 2013 (inkl. 25% tidlig-rabatt):
Vår 15.03.-14.04. fra Kirkenes til Bergen, fra 8.309,- per person (inkl- fullspensjon)
Sommer 01.06.-14.09. fra Kirkenes til Bergen, fra 10.495,- per person (inkl. fullpensjon)
Høst 15.09.-31.10. Fra Kirkenes til Bergen, fra 8.309,- per person (inkl. fullpensjon)
Vinter 01.01.-14.03./01.11.-31.12. Fra Kirkenes til Bergen, fra 7.337 (inkl. fullpensjon)

For fri nedlasting av bilder gå til:
Brukernavn: press
Passord: press

Kontaktinformasjon:
Kari Uglem Direktør Salg Norden
Mobil: 47/47 71 49 75
E-post: kari.uglem@hurtigruten.com

Stein Lillebo Kommunikasjons- og PR-rådgiver
Mobil: 47/91 52 96 16
E-post: stein.lillebo@hurtigruten.com

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.