Med Fram til «Folkets land»

Som Nansens Fram seiler også MS Fram til noen av verdens fjerneste farvann og steder. Med MS Fram til Grønland vil man i 2012 kunne kombinere det urørte og ville med grønlendernes unike gjestfrihet og kultur.

Kalaallit Nunaat (Folkets land) er inuittenes egen navn på verdens største øy - Grønland. Med sine 2,1 millioner kvadratkilometer i areal er det bare en minimal del som kan sies å være befolket. Likevel preger menneskene der opplevelsene til de som besøker øya, vel så mye som synet av fantastiske isfjell og imponerende isbrefronter. Grønland byr på en unik kombinasjon av natur- og kulturopplevelser der inuittenes lange historie gir en langt dypere forståelse for og kunnskap om livet i Grønland, hvor 80 prosent av landarealet er dekket av is. Bli invitert inn i inuittenes hjem på en tradisjonell «kaffemik» eller bli med på en uhøytidelig fotballkamp mellom Itilleqs befolkning og MS Frams gjester og besetning.

MS Fram gjør seks seilinger ved Grønland i 2012. Diskobukten omtales som Hjertet av Grønland, og gir i løpet av åtte dager en fantastisk mulighet til å oppleve Grønland på sitt aller beste. Fiskeribyen Sisimiut, Uummannaq ved det hjerteformede fjell og UNESCO-listede Ilulissat med sine fantastiske isfjell fra Jakobshavn isbre, er bare noen av stedene man får oppleve.
Pris Diskobukten 2012: Fra 34 491,- per person i dobbel lugar.

I juli står Sør-Grønland på programmet for MS Fram. Også her besøkes den fantastiske Diskobukten før kursen legges sørover på vestkysten av Grønland. Skipet går innom den fascinerende hovedstaden Nuuk før man seiler videre mot sørspissen av Grønland og Qassiarsuk hvor Erik Raude slo seg ned i år 982. Den 12 dagers seilingen avsluttes med krysningen av Danmarkstredet og to dager på fantastiske Island.
Pris Sør-Grønland og Island 2012: Fra 35 422,- per person i dobbel lugar.

Etter å ha gjennomført sine seilinger på Svalbard vil MS Fram igjen legge kursen mot Grønland. Verdens største, men også verdens minst besøkte nasjonalpark, står på seilingsplanen. Nordøstgrønland nasjonalpark omfatter et areal på 972.000 kvadratkilometer og strekker seg fra Knud Rasmussens land i nord til Mestersvig i øst, og byr på utrolige opplevelser av rå uberørt natur. Reisen går fra Longyearbyen via Moffen på 80 grader nord før kursen legges over mot Nordøst-Grønland og et av verdens fjerneste områder. Seilingen avsluttes på Island og tre unike reisemål er oppnådd, Svalbard, Grønland og Island. Seilingen starter 6. september og varer i 14 dager.
Pris Nasjonalparkene i Arktis: Fra 43 992,-per person i dobbel lugar.

Hurtigrutens nye explorerkatalog inneholder i alt 29 unike reiser med MS Fram, til destinasjoner som Grønland, Antarktis og Svalbard, samt flere av Europas kystperler. Hver eneste seiling vil gi minner for livet og helt unike opplevelser.

Les om MS Fram i Grønland her.

Om MS Fram:
MS Fram er Hurtigrutens explorerskip, bygd i 2007. Skipet tar 318 gjester og har seilt i polare farvann i Antarktis, ved Grønland og Spitsbergen siden det ble sjøsatt. Skipet har store åpne fellesarealer og er bygd for å gi sine gjester best mulig naturopplevelser i unike
farvann.

Kontaktinformasjon:
Stein Lillebo
Rådgiver kommunikasjon/PR
Mobil: +47/91 52 96 16
E-post: stein.lillebo@hurtigruten.com

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.