MS Fram fikk motorstopp i Antarktis

Report this content

MS Fram fikk i natt norsk tid stans på maskineriet under cruise ved Browns Bluff i Antarktis og drev inn i et isfjell. Etter 30 minutter fikk skipet maskinene i gang igjen og kunne fortsette videre uten alvorlige skader.

MS Fram er på cruise i Antarktis og har 247 passasjerer og et mannskap på 71 ombord. Motorstansen inntraff kl 0140 norsk tid (2140 lokal tid). Skipet drev mot et større isfjell i området og Kapteinen valgte å samle passasjerene inntil motorene var i gang igjen. Det meldes om stor ro blant passasjerer og mannskap. Det er 44 nordmenn om bord, 27 passasjerer og 17 mannskap.

Fram drev på isfjellet og traff med styrbord side kl. 0145. Anslaget var ikke spesielt hardt, og en foreløpig skaderapport tilsier kun mindre materielle skader på skuteside og én livbåt. Skipet har likevel fortsatt tilstrekkelig redningsutstyr. Etter vel 30 minutter fikk mannskapet igang maskinene og skipet kunne forlate Browns Bluff kl. 0217 norsk tid.

Etter samråd med kapteinen seiler nå MS Fram til King George Island, og regner med å være fremme ved en chilensk flybase på øyen kl. 1000 norsk tid (0600 lokal tid). Det vil da bli foretatt ytterligere avklaringer av årsak til motorstansen, og nærmere kartlegging av skadeomfang. På bakgrunn av dette arbeidet vil det bli besluttet om Fram skal fortsette cruiset eller returnere til Ushuaia i Argentina. Pågående cruise er planlagt avsluttet i Ushuaia 2. januar 2008.

Det er 11 sekundmeter vind og rolig sjø i området.

MS Fram er Hurtigruten ASA sitt nyeste skip og ble levert fra verftet Fincantieri i Italia i april 2007. Skipet har isklassifisert skrog og er spesialbygget for cruise i polare farvann. MS Fram er 114 meter langt og har 318 køyer.