MS Nordstjernen – grunnberøring ved Bulandet

Hurtigruteskipet Nordstjernen fikk ved 03-tiden torsdag 22. februar 2007 maskinskade og hadde en grunnberøring ved Bulandet mellom Bergen og Florø.

Skipet forlot Bergen i nordgående rute etter planen klokken 22.30 med kurs for Florø da maskinproblemet inntraff. Med sørøstlig vindretning området og uten maskinkraft drev skipet mot land, og hadde en grunnberøring like etter klokken 03.00. Skipet fikk umiddelbart assistanse fra marinefartøyet Mjølner, som fikk sleper om bord, og dro MS Nordstjernen ut til sikker ankringsplass.

Skipet har 46 passasjerer om bord, og en besetning på 30. Det er ikke personskader verken på passasjerer eller besetning. Det er ikke konstatert vanninntrengning i fartøyet, eller utslipp til miljøet som følge av grunnstøtingen.

Situasjonen er under kontroll og passasjerene er orientert om hendelsen. Det er sørøstlig vindretning, med styrke 10-11 meter per sekund i området.

Det er nå ytterligere assistanse på vei til MS Nordstjernen, som planlegges slept til Florø.

For ytterligere informasjon:
Torkild Torkildsen, driftsdirektør, 906 88 318
Stein Lillebo, kommunikasjonsrådgiver, 915 29 616

HURTIGRUTEN GROUP ASA er et børsnotert konsern, med samlet årlig omsetning på cirka 3,7 milliarder kroner og rundt 3 400 ansatte. Selskapet driver Hurtigruten og har en ledende norsk posisjon innen reiseliv og kollektivtransport.