OVER 200 KOKKESTJERNER TIL NORGE

Mandag 16. april lander 115 av verdens beste kokker i Tromsø. En tredagers sjømatreise langs kysten av Nord-Norge venter. Eksportutvalget for fisk og Hurtigruten Group skal sørge for at kokkene fra restauranter med til sammen 200 stjerner i Guide Michelin får et ekte og varig inntrykk av fantastisk norsk sjømat, kultur og natur.

- Når restaurantnettverket Relais Gourmands legger sitt årlige fagseminar til Norge sier det mye om den fantastisk sterke posisjonen Norge har som sjømatnasjon. Disse kokkene tilhører verdens absolutte toppsjikt, og setter standarden for tusenvis av restaurant- og hotellkjøkken verden rundt. Når de kommer til Norge for å lære mer om sjømat har vi en unik mulighet til å vise dem hva Norge kan by på av mat fra havet, natur og opplevelser, sier påtroppende markedsdirektør i Eksportutvalget for fisk, Merete Kristiansen.

De spektakulære opplevelsene vil i første rekke komme som del av en reise med Hurtigruten fra Tromsø til Svolvær. Hurtigruteskipet MS Trollfjord vil ta gjestene til Trollfjorden og andre spektakulære steder langs kysten av Nord-Norge. Førsteklasses mat vil selvsagt bli servert og høydepunktet vil være gallamiddagen som arrangeres om bord på skipet mandag kveld.

Verdens vakreste sjøreise
- Norske mesterkokker, ledet av Bagatelle-sjef Eyvind Hellstrøm, vil gå om bord i Kirkenes og benytte de to dagene det tar til Tromsø sammen med våre folk som en forberedelse for å lage fantastisk norsk sjømat, forteller en stolt produktutviklingssjef i Hurtigruten, Vebjørn Jacobsen.
– For oss er dette en fantastisk mulighet til å få fram den uslåelige kombinasjonen sjømat og reiseliv. Våre gjester, uansett om det er stjernekokker eller turister, forventer topp produkter hos oss og da er norsk sjømat et viktig element, forteller Jacobsen.

Satsing på sjømat og reiseliv
- Sjømat er noe som matinteresserte mennesker både i og utenfor Norge er svært opptatt av. Norge er internasjonalt anerkjent som en leverandør av fantastisk sjømat, og besøket fra Relais Gourmands understreker den interessen som både ligger i norsk sjømat som produkt, og i norsk kystkultur generelt. Sjømat og reiseliv har et stort potensial i å finne sammen og forene krefter i markedsføringen, sier prosjektleder mat og reiseliv i Eksportutvalget for fisk, Line Kjelstrup.

- Norge er blitt kjent internasjonalt for gode prestasjoner på kokkesiden. Vi har flere verdensmestere i kokkekunst. Men ikke minst er Norge kjent ute i verden for fantastiske sjømatprodukter. Dette skaper en nysgjerrighet blant kokker ute i verden. De ønsker å komme hit for å bli inspirert og for å lære mer. Dette gir store muligheter for norsk sjømat. Gjennom å gi kokkene fra Relais Gourmands en sterk opplevelse med norsk natur og norsk sjømat vil nye sjømat- og reiselivsprodukter finne nye veier ut i verden, sier Eyvind Hellstrøm fra Bagatelle.

Samarbeidspartnere i denne satsningen er Eksportutvalget for fisk, Hurtigruten Group, Tine BA, Augusta Arnesen og Figgjo.