Passasjerene overført til MS Nordnorge

I kveld onsdag 31. januar 2007 klokken 22.10 norsk tid, 18.10 lokal tid, kunne MS Nordnorge melde om at alle passasjerene, samt åtte besetningsmedlemmer fra MS Nordkapp er vel om bord i MS Nordnorge.

MS Nordnorge satte umiddelbart kursen mot Argentina med forventet ankomst til Ushuaia fredag 2. februar 2007. Her vil alle passasjerene fra MS Nordkapp bli satt i land, og vil da kunne fortsette siste del av hjemreisen som opprinnelig planlagt. MS Nordnorge vil deretter fortsette sitt explorercruise i området.

Dykkere fra det britiske marinefartøyet skal nå undersøke omfanget av skadene til MS Nordkapp. Rapporten vil bli sendt klasseselskapet DNV (Det Norske Veritas). Skadeomfanget vil bli vurdert av rederiet i samråd med DNV før fartøyet kan starte forseilingen til Argentina.

MS Nordkapp grunnstøtte tirsdag 30. januar 2007 klokken 14.30 lokal tid, 18.30 norsk tid, like ved Deception Island, er en del av øygruppen South Shetland Island i Antarktis. Skipet ligger nå til ankers ved Whalers bay. Skipet hadde 294 passasjerer om bord, og en besetning på 76.

For ytterligere informasjon:
Torkild Torkildsen, Driftsdirektør, 906 88 318