Sesongpremiere på Arktisk oppvåkning

Vintersuksessen ”Jakten på lyset” bygges videre. 15. mars starter vårkonseptet ”Arktisk oppvåkning” på samtlige hurtigruteskip, med flere skreddersydde aktiviteter til gjestene.

Torsketungeskjæring, transmaking, rekepilling på dekk er bare noe av det gjestene tilbys som en del av vårprogrammet Arktisk oppvåkning i perioden 15. mars til 31. mai.

Norskekysten er preget av vårmessige store forskjeller. Mens det på Vestlandet er full vår tidlig i mars, kan vinteren fortsatt ha et godt grep om Finnmark. På en hurtigrutetur om våren kan man oppleve tre årstider på en uke. Naturen forebereder seg imidlertid på varmere tider uansett hvor man befinner seg. Jo lenger nord man er jo større er kontrastene mellom vinter og vår, og jo raskere går prosessen.

Læringselementet er stadig viktigere for gjestene om bord på Hurtigruten og Arktisk oppvåkning tar for seg livet i havet, og på land. Hurtigruten gir gjestene en smak av havet gjennom leveranse av ferske Lyngen-reker med Lyngsalpene som bakteppe.
- De får selv forsøke seg på rekepillingens kunst. Ved Kjøllefjord kommer det fersk torsk om bord og gjestene får en innføring i torsketungeskjæring og torskens enorme betydning for Norge som sjømatnasjon. På sørgående seiling, rundt krysningen av Polarsirkelen, er det klart for en ekstra dose D-vitamin – transmaking, sier produktutviklingssjef Vebjørn Jacobsen.
Hurtigruten har rundt 40 forskjellige utflukter i programmet. Noen av dem er nye, og utviklet spesielt med tanke på vårkonseptet. I Tromsø kan gjestene bli med på en kajakktur i fantastiske omgivelser på Håkøya, ved Nordkapp-klippen besøkes fuglefjellet Gjesværstappan og med utgangspunkt Torvik går rib-ekspedisjonen til Runde med sine 500.000 sjøfugler i hekkesesongen.

Med vinterkonseptet ”Jakten på lyset” har gjestetallene i første kvartal økt fra rundt 55.000 til 125.000 gjestedøgn på fire år.
- Godt hjulpet av dyktige samarbeidspartnere i vår utfluktsleverandører har Hurtigruten målsetting om suksess også for det nye vårprogrammet, gjerne med ytterligere fokus på vår fascinerende kystkultur. Innspill mottas med stor takk, sier produktutviklingssjef Vebjørn Jacobsen.

Kontaktinformasjon:
Stein Lillebo Kommunikasjons- og PR-rådgiver
Mobil: 47/91 52 96 16
E-post: stein.lillebo@hurtigruten.com

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.