To omkomne og fire på sykehus etter brann i MS Nordlys

To er omkommet og fire personer er fortsatt på sykehus etter den tragiske brannen om bord i MS Nordlys like før anløp Ålesund torsdag morgen. Alle tilhører besetningen på MS Nordlys.

Brannen oppstod 09.17 da MS Nordlys ved ankomst Ålesund på nordgående seiling. Årsaken til brannen er ikke kjent. Skipet ligger nå til kai i Ålesund og brannen er under kontroll. Det var 207 gjester om bord på MS Nordlys og et mannskap på 55. Samtlige er gjort rede for og gjennomsøket av skipet er avsluttet. Gjester og besetning er innkvartert og blir tatt vare på. Det var totalt 16 nasjonaliteter blant gjestene, av disse 36 nordmenn.
Det arbeides nå intenst med å gjøre situasjonen best mulig for de skadde og pårørende. Selskapet har representanter i Ålesund for å sikre en best mulig oppfølging. Administrerende direktør Olav Fjell reiste umiddelbart til Ålesund da omfanget av brannen ble kjent.
- Dette er den verst tenkelige hendelsen. Vi er i sorg, men jobber nå først og fremst for med å ivareta skadde, pårørende og øvrige ansatte på best mulig vis, sier Olav Fjell.

MS Nordlys har slagside og er evakuert. Det tok klokken 18.00 fortsatt inn vann, uten at det er observert hull i skroget. Det arbeides kontinuerlig med å stabilisere skipet ved kai i Ålesund.
Det er foreløpig besluttet å ta MS Nordlys ut av rute til og med avgangen fra Bergen 17. oktober.

Sentrale telefonnummer:
Telefonnummer for pårørende til politi: 70 11 88 83, 70 11 89 24 og 70 11 89 25