Urmakere skal samle inn kasserte ur og batterier

Report this content

PRESSEMELDING Urmakere skal samle inn kasserte ur og batterier Mens Ola og Kari Nordmann ligger på verdenstoppen når det gjelder retur av kasserte hvitevarer, står det heller dårlig til med retur av kasserte ur og klokker. Årlig kastes 200 tonn av disse produktene. - Dette skal ikke i søppelbøtta, men samles inn for miljøriktig gjenvinning. Bransjen setter derfor i gang en returordning for kasserte ur og klokker, sier teknisk sjef Thor Christian Wiik Svendsen i Hvitevareretur. Det ligger flere hundre tusen klokker og andre gamle små el-produkter i skuffer og skap. Når disse kastes blir de ikke returnert til miljøriktig gjenvinning, men havner som regel i søppelkassa hvor de utgjør en kilde til forurensning. Hvitevareretur samlet inn i kun 300 kg ur og klokker i 2002 via sitt etablerte retursystem, som ikke er rettet mot urmakere, men mot ordinære elektroforhandlere og kommunale gjenbruksstasjoner. Dette vil bransjen gjøre noe med og oppretter mottak for disse produktene ved urmakerbutikker i Norge. Således skal vi etterstreve og vesentlig øke en innsamlingsgrad som i dag ligger på under 1%, sier Wiik Svendsen. Kollektivt miljøløft Daglig leder Hroar Braathen i Norges Urgrossistforening er meget fornøyd med at folk kan gjøre en miljøinnsats, ved at ur og klokker kan leveres til urmakeren. Han opplyser at det i de nærmeste dagene vil plasseres ut elegante trebokser med skilt til innsamling for ur, klokker og batterier i urmakerforretningene. - Vi håper publikum benytter seg av ordningen. Vi vet at det selges flere hundre tusen klokker i året, og mange av disse kan inneholde farlige miljøstoffer som til eksempel kvikksølv. Klokkene inneholder også materialer som kan gjenvinnes. På denne måten gjør vår bransje et kollektivt miljøløft og tar produsentansvaret på alvor, opplyser Braathen. Batterier blir inkludert Frode Hagen, daglig leder i Rebatt AS som er et returselskap for portable, oppladbare batterier, har også gått inn i prosjektet. - På denne måten kan vi på en rasjonell og effektiv måte samarbeide ved at man også får miljøriktig håndtering av batterier. Dette er positivt for vår bransje ved at man nå kan få kontroll på miljøfarlige stoffer i gamle batterier samtidig som vi utnytter de materialverdier som finnes i batterier, sier Hagen. Butikker skal ta imot det de selger Inger Johanne Mola, direktør i Norges Urmakerforbund ønsker dette prosjektet velkommen. - Nå blir det enkelt for alle våre 500 urmakerbutikker i Norge å informere om at butikkene tar imot ur, klokker, batterier og andre små elektriske produkter som selges i den enkelte butikk. Selve returopplegget virker også meget gjennomtenkt. Og hun tror videre at boksene vil passe bra i de fleste butikkene. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31161 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/29/20031029BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/29/20031029BIT00500/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/29/20031029BIT00500/bild.html Pictures