Nyemisjon gir IBX 45 millioner SEK

Nyemisjon gir IBX 45 millioner SEK IBX gjennomfører en nyemisjon på totalt 45 millioner svenske kroner til to av selskapets nåværende eiere, b-business partners og SEB. Kapitaltilskuddet bidrar til å øke ekspansjonstakten i Norden, noe som blant annet muliggjør utvikling av nye tjenester for handel med flere kategorier av indirekte materialer, blant annet rådgivningstjenester. IBX vil også intensivere utviklingen av nye e-handelsverktøy, for eksempel auksjoner. Handelen på IBX' markedsplass har økt raskt siden driftsstarten i januar 2001, og omsetningen er nå oppe i drøyt 3 milliarder SEK per år. - Kapitaltilskuddet gjør at vi blant annet kan intensivere utviklingen av nye tjenester og verktøy for handel, for eksempel auksjoner og innkjøp av konsulenttjenester. Fordi IBX kan tilby flere tjenester, øker vekstmulighetene vesentlig. Vi ser også at interessen for elektroniske innkjøpsløsninger øker. Effektiv håndtering og styring av bedriftenes innkjøpsrutiner reduserer kostnadene, og er derfor en måte å kompensere for synkende konjunkturer på, sier Hans Ahlinder, adm. dir. i IBX. - IBX har på kort tid etablert seg som Nordens ledende markedsplass. b- business partners har vært med siden starten, og derfor føles det både naturlig og spennende å være med når IBX tar neste skritt, sier Anders Grudén, Managing Director i b-business partners. - Vi synes det er positivt at IBX satser enda mer på e-handelsløsninger. Jeg ser store fordeler for SEB og våre kunder. Bedrifter trenger alltid nye løsninger for å finne frem til skjulte kostnader og frigjøre kapital, sier Gert Svensson, leder for E-business strategy på SEB Merchant Banking. Hvis du ønsker mer informasjon, kontakt: Mats Oretorp, markeds- og informasjonsdirektør i IBX, +46 701-81 42 02, mats.oretorp@ibxnordic.com Hans Ahlinder, adm. dir i IBX, +46 705-13 65 79, hans.ahlinder@ibxnordic.com Anders Grudén, Managing Director i b-business partners, +46 708-345 910, anders.gruden@b-bp.com Gerth Svensson, leder for E-business strategy i SEB Merchant Banking, +46 70-763 93 15, gerth.svensson@seb.se Om IBX (Integrated Business Exchange) IBX tilbyr en elektronisk markedsplass for handel med indirekte materialer og tjenester som kontor- og IT-utstyr samt rådgivningstjenester. Bedriftens markedsplass effektiviserer salgs- og innkjøpsprosessene elektronisk, og bidrar dermed til å redusere bedriftenes kostnader i forbindelse med kjøp og salg. Fire kjøpende selskaper er tilknyttet IBX, bl.a. Ericsson og Volvo. På leverandørsiden er ca. 90 selskaper tilknyttet IBX, bl.a.. Canon, Dell, Eterra og Interflora. Målet er å bli en av Europas ledende elektroniske markedsplasser på sitt felt. IBX er resultatet av et felles initiativ, og eies av Ericsson, SEB, b-business partners og Novo Nordisk. Du finner mer informasjon om IBX på www.ibxnordic.com. Om b-business partners b-business partners (www.b-bp.com) er et ledende europeisk investeringsselskap. Selskapets målsetting er å bygge opp fremgangsrike bedrifter og oppnå betydelig finansiell avkastning på investeringer i teknologibaserte business-to-business-selskaper. b-business partners er en ny modell for risikokapital, der selskapene i porteføljen kan utnytte kunnskapen og erfaringen som finnes blant de 700 000 medarbeiderne i det unike selskapsnettverket som består av: Investor AB, ABB, SEB, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, Hewlett-Packard, Saab, Sandvik, SKF, Stora Enso og WM-data. b-business partners har en investeringskapital på hele 1 milliard E, og selskapet har avdelinger i Amsterdam, München, London, og Stockholm. Styret består av Börje Ekholm (styreformann), Managing Director i Investor AB; Jörgen Centerman (nestleder), styreformann og adm. dir. i ABB; Marcus Wallenberg, styreformann og adm. dir. i Investor AB; Lars Thunell, styreformann og adm. dir. i SEB; Jouko Karvinen, viseadministrerende direktør i ABB. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00340/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00340/bit0002.pdf