Nytt globalt nettverk for internasjonal e-handel mellom bedrifter

Nytt globalt nettverk for internasjonal e-handel mellom bedrifter Sju av de mest aktive elektroniske markedsplassene i verden, deriblant IBX, er i ferd med å danne et globalt nettverk, Global Interoperability Group (GIG). Det nye nettverket består av horisontale markedsplasser innen Global Trading Web. Sammen skal de sikre e-handelstransaksjoner på verdensbasis. - Nettverket utgjør et gjennombrudd for alle bedrifter som handler internasjonalt, sier konsernsjef Hans Ahlinder i IBX. Gjennom IBX og partnerne våre i GIG kan kundene gjennomføre transaksjonene med sine internasjonale handelspartnere gjennom én hovedpartner og være sikre på full kompatibilitet, uavhengig av teknisk plattform. Alle medlemmene i GIG er e-handelsoperatører med lang erfaring fra sine respektive regioner. Sammen dekker de Nord- og Sør-Amerika, Europa og Asia. De forskjellige selskapene er (hovedkontorer er angitt i parentes): - BT Ignite (Storbritannia) - eScout (USA) - HUBWOO (Frankrike) - IBX (Sverige) - Opciona (Spania) - SESAMi Inc (Singapore) - T-Systems (Tyskland) Frem til i dag har det vært vanskelig for bedrifter som ut fra et internasjonalt perspektiv har ønsket å benytte seg av en annen innkjøpsplattform enn den de anvender i dag, uavhengig av om de er kjøper eller selger. De har måttet forhandle med hver enkelt operatør separat, og har vært tvunget til å opprette separate kontrakter. Fordi de forannevnte selskapene nå samarbeider om å skape en standard for sine tilbud, gjør de det mulig å starte globale e-handelsprosjekter både raskere og mer effektivt. Markedsplassene i nettverket har mulighet for å støtte mange forskjellige tekniske plattformer, og kan til og med tilby vertikale markedsplasser for å støtte det behovet hver enkelt kunde har for å handle globalt. Uavhengig av hvor i verden kundene befinner seg kan medlemmene i GIG nå tilby dem: - Støtte til og utvikling av leverandørforhold - Innholdshåndtering (skape og bibeholde aktuell og relevant informasjon som er viktig i forholdet mellom forskjellige handelsparter) - Tjenester for håndtering av transaksjoner og dokumenter - Merverditjenester som avansert statistikk, logistikk og betaling I dag representerer de sju medlemmene i GIG over 100 000 kjøpere, over 1000 leverandører og 3,5 millioner tjenester/produkter. Medlemmene genererer et månedlig transaksjonsvolum på mer enn 100 millioner dollar. For mer informasjon, kontakt: Hans Ahlinder, konsernesjef IBX Tlf: +46 705-13 65 79 E-post: hans.ahlinder@ibx.se Paul Hedman, administrerande direktør IBX Norge Tel: +47 9759 60 38 E-post: paul.hedman@ibx.no Peter Lageson, forretningsutviklingssjef Tlf: +46 703-75 51 05 E-post: peter.lageson@ibx.se Mats Oretorp, markeds- og informasjonsdirektør IBX Tlf: +46 701-81 42 02 E-post: mats.oretorp@ibx.se Om IBX, Integrated Business Exchange IBX tilbyr løsninger for elektronisk handel med indirekte varer og tjenester som kontor- og IT-utstyr, verktøy og forbruksvarer samt kundetjenester. Selskapets løsninger effektiviserer kjøps- og salgsprosessene elektronisk, og bidrar dermed til at bedrifter kan spare penger på kjøps- og salgsprosessen. IBX har seks kjøpere og ca. 140 leverandører, bl.a. Canon, Ericsson, Volvo, Dell, Eterra og Interflora. Målet er å bli en av Europas ledende handelsplattformer innen området. IBX ble dannet som et resultat av et felles initiativ mellom Ericsson, SEB, b-business partners og Novo Nordisk. For mer informasjon om IBX, besøk www.ibx.no. Om BT Ignite BT Ignite - BT-konsernets internasjonale selskap innenfor bredbånd og kommunikasjonsløsninger - tilbyr et komplett utvalg kommunikasjonstjenester til bedriftsmarkedet på sentrale steder i verden. BT Ignite er leverandør for hele IP-verdikjeden, fra nettverk, infrastruktur og Internett-kapasitet til konsulenttjenester og løsninger for e-handel, som også innbefatter content hosting, ASP, systemintegrasjon og outsourcing. BT Ignite har en ledende posisjon i markedet når det gjelder nettets lengde og dekning samt et stort antall hosting-sentre og lokale service- og supportgrupper. I Europa har BT Ignite betydelig større nettdekning enn sin nærmeste konkurrent. Selskapet leverer sine tjenester til mer enn 275 byer i Europa og til alle kommersielle sentre i verden gjennom datterselskaper, samarbeidspartnere og medlemmer av ulike allianser. For mer informasjon, besøk www.ignite.com. Om eScout eScoutSM er ledende leverandør innen e-handel og markedsplasser, og tilbyr tjenester og hosting-løsninger innen e-handel, innkjøp, fakturering og betalingstjenester. eScout tilbyr effektivisert administrasjon og drift til reduserte kostnader. eScout administrerer mer enn 100 offentlige og private markedsplasser, og har bygd opp et internasjonalt nettverk bestående av 1300 banker for distribusjon av selskapets produkter og tjenester. eScouts eiere er blant annet Mayfield Fund, Oak Hill Venture Partners, L.P., Citizens Financial Group Inc., Harris Bank (NYSE:BMO), Golden State Bancorp Inc. (NYSE:GSB), Bank of Montreal (TSE, NYSE: BMO) og Commerce One (Nasdaq:CMRC). eScouts hovedkontor ligger på 850 NW Chipman Road, Lee's Summit, MO 64063, USA. For mer informasjon, besøk www.escout.com. Om HUBWOO HUBWOO er Europas første børsnoterte leverandør av elektroniske B2B- markedsplasser og har spisskompetanse på MRO, dvs. handel med produkter og tjenester som ikke er direkte knyttet til en bedrifts kjernevirksomhet. HUBWOO utvikler og administrerer markedsplasser for større europeiske selskaper innen alle bransjer, og tar hånd om hele transaksjonsprosessen. Dette innebærer reduserte kostnader knyttet til kjøp og salg for kundene. Sammen med to av selskapets aksjonærer, STACI, som er spesialister på MRO, og SAP, som er verdensledende innen programvare for e-handel, har HUBWOO utviklet markedsplasser for sine kunder siden begynnelsen av 2000. HUBWOO er i dag global operatør av markedsplasser for flere multinasjonale selskaper. For mer informasjon, besøk www.hubwoo.com. Om Opciona Opciona er leverandør av B2B- og e-procurementløsninger med fokus på store og mellomstore bedrifter. Opciona tilbyr tjenester innenfor tre ulike forretningsområder - e-procurementløsninger inkludert implementering, administrasjon og vedlikehold, supporttjenester for e- procurementløsninger fra tredjepart av Opcionas spesialutdannede personale samt tilgang til www.opciona.com, Opcionas elektroniske MRO- markedsplass, og til Global Trading WebTM, verdens største B2B-nettverk, som Opciona har vært med på å bygge opp. Opcionas eiere er bl.a. Endesa (63 % - gjennom sitt holdingselskap Endesa Net Factory), Enersis (15 %), PricewaterhouseCoopers (12 %) og Commerce One (10 %). For mer informasjon, besøk www.opciona.com. Om SESAMi Inc Sesami Inc er Asias ledende leverandør av e-handelstjenester med 1700 aktive bedriftskunder på selskapets e-hub, SESAMi.NET. Gjennom smarte løsninger basert på den nyeste teknologien og en effektivisert verdikjede tilbyr SESAMi alle fordelene med elektronisk B2B-handel. Selskapet ble dannet i september 1999 og har i dag 150 ansatte i Singapore, Beijing, Hongkong, Mumbai og Seoul. Blant eierne er bl.a. Beijing Enterprises, Commerce One, Eastman Chemical, i-CABLE, Jardine Matheson, New World China Enterprises, Overseas Union Bank, Singapore Telecom, SUNeVision Holdings, Swire Pacific og WI Harper. For mer informasjon, besøk www.sesami.com.. Om T-Systems T-Systems er Europas nest største leverandør av skreddersydde systemløsninger. Selskapet har 40 000 ansatte per 31. januar 2001 og en omsetning på ca. 11 milliarder euro i året. Utviklingen av systemløsninger er i dag en av Deutsche Telekoms fire kjerneområder ved siden av mobiltelefoni, Internett og nettverkstilgang. Det nye selskapet T-Systems er først ute med å kombinere globale tjenester innen IT og telekommunikasjon. Bak T-Systems' kompetanse og ressurser innen IT- området står debis IT Services - et samarbeidsprosjekt mellom Deutsche Telekom AG (50,1 prosent av aksjene) og DaimlerChrysler Services AG (49,9 prosent). Innen telekommunikasjon har Deutsche Telekom all nødvendig kompetanse. T-Systems ble introdusert på det tyske markedet i februar 2001 og er i dag representert i over 20 land. For mer informasjon, besøk www.t-systems.de. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/05/20020205BIT00220/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/05/20020205BIT00220/bit0001.pdf