Blomster for hygge og håp

Blomster for hygge og håp 07.03.2007

250 ICA og RIMI butikker hyller norske kvinner med 52.000 Fairtrade-roser på kvinnedagen.

Rosene vil bli delt ut i utvalgte butikker over hele landet. Mens 52.000 heldige norske kvinner får en nydelig blomst med hjem, får kvinnene på blomsterfarmen Kiliflora i Tanzania en garanti om en bedre fremtid.

Først ut med Fairtrade-blomster
Med denne markeringen starter også ICA, som første norske dagligvarekjede, salg av Fairtrade-merkede blomster fra Max Havelaar. ICA mottok det første partiet Fairtrade-merkede roser fra Afrika denne uken. Merket er en garanti for at varen man handler er kjøpt av produsenten for en rettferdig pris. Små etiske valg i hverdagen kan føre til bedre arbeidsvilkår og tryggere sosiale forhold for småprodusenter og arbeidere i noen av de fattigste deler av verden.

– Fairtrade Max Havelaar synes det er svært gledelig at ICA nå tilbyr sine kunder Fairtrade-merkede roser. Det passer svært bra at rosene lanseres nettopp på den internasjonale kvinnedagen, da vi vet at det er store problemer knyttet til kvinners arbeidsforhold på roseplantasjer i Afrika. Nå er ICA med på å gjøre hverdagen bedre for disse kvinnene og deres familier, sier Ragnhild Hammer, daglig leder Fairtrade Max Havelaar.

For ytterligere informasjon kontakt:
Terje Gulbrandsen
Informasjonssjef ICA Norge
Mob: 952 98 506
terje.gulbrandsen@ica.no

Ragnhild Hammer
Daglig leder Fairtrade Max Havelaar
Mob: 91 71 03 88
ragnhild.hammer@fairtradenorge.no

Om ICA
ICA-konsernet (ICA AB ) er et av Nordens ledende detaljhandelsforetak med ca. 2 300 egeneide- og franchisebutikker i Norge, Sverige og Baltikum. I gruppen inngår salgsselskapene ICA Norge, ICA Sverige, RIMI Baltic og Etos. ICA tilbyr også finansielle tjenester til de svenske kundene gjennom ICA Banken. ICA AB er et joint venture som eies 40 prosent av Hakon Invest AB og 60 prosent av hollandske Royal Ahold. Gjennom en aksjeeieravtale har begge partene lik bestemmelsesrett i ICA AB. Gjennom Royal Ahold er ICA AB en del av et internasjonalt detaljhandelsnett.
Mer informasjon finner du på http://www.ica.no

Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no