• ICA/

ICA förhandlar med Statoil om sälja sin ägarandel i bensinstationerna i Statoil Detaljhandel

ICA förhandlar med Statoil om att sälja sin ägarandel i bensinstationerna i Statoil Detaljhandel ICA AB och Statoil ASA har tecknat ett ickebindande intentionsavtal om att Statoil ska köpa ICAs andel i Statoil Detaljhandel Skandinavia AS. Förändringen har initierats av ICA. Bolaget ägs idag till hälften vardera av ICA och Statoil. Parterna skall nu förhandla fram ett aktieförsäljningsavtal och ett samarbetsavtal gällande varuförsörjning och konceptutveckling. Slutgiltiga avtal skall godkännas av styrelserna i Statoil och ICA och väntas bli klara under våren 2004. Statoil Detaljhandel etablerades 1999 som ett 50-50-ägt bolag mellan Statoil och ICA. Bolaget driver cirka 1 400 servicestationer och 80 automatstationer under varumärket 1-2-3 i Sverige, Norge och Danmark. Med en marknadsandel på cirka 22 % är bolaget ledande på bensin i Skandinavien. - ICAs kärnverksamhet är mat och måltider och det är det vi vill koncentrera oss på i samarbetet med Statoil. Det kan vi göra utan att vara delägare, säger Kenneth Bengtsson, koncernchef i ICA AB. Koncerndirektör Erling Överland i Statoil ASA säger att Statoil kommer att förhandla med ICA om att fortsätta samarbetet även om ICA går ur som ägare. Parterna ska nu förhandla fram slutgiltiga avtal och utforma i detalj de framtida samarbetsformerna. Efter slutgiltigt godkännande i de respektive styrelserna och godkännande av myndigheter kan försäljningen genomföras. - Vi har uppnått mycket under de fem år som Statoil Detaljhandel varit samägt av ICA och Statoil. Det är viktigt och bra om samarbetet fortsätter, och gärna vidareutvecklas, säger Mats Holgerson, vd för Statoil Detaljhandel Skandinavia AS. För ytterligare information: ICAs presstjänst, +46 70-253 66 60 Morten Henriksrud, informationschef, Statoil ASA, +47 900 16 960 Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) har drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA AB dessutom 1 400 Statoil-stationer i Skandinavien. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/16/20040116BIT00010/wkr0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/16/20040116BIT00010/wkr0004.pdf