Hedmarkinger får mobilt turbonett

(Trondheim, 23. juni 2008) Ice.net kan i dag tilby mobil bredbåndsdekning til alle som bor og oppholder seg i Hedmark: – Med de siste teknologiske oppgraderingene i Hedmark er dekningen nå svært god også i hytteområdene til fjells, sier administrerende direktør Matthias Peter i Ice.net.

– Vi er stolte av at vi kan tilby ekte mobilt turbo-nett til fastboende og besøkende i store deler av Hedmark. Ice.net mottar et økende antall henvendelser fra hedmarkinger som ønsker seg sitt eget personlige mobile bredbånd, sier administrerende direktør Matthias Peter i Ice.net.

I Østerdalen er dekningen god på Tynset, i Tolga, Os og Alvdal. På grensa mellom Dovre i Oppland og Folldal ligger Hedmarks høyeste fjell, Rondeslottet. På toppen kan du surfe med mobilt bredbånd 2178 meter over havet.

Ice.net kan også tilby veldig god bredbåndsdekning i nedre del av Østerdalen og i Hedmarken distrikt. Både Ringsaker, Hamar og Løten har svært god dekning, det samme gjelder områdene langs E3 fra Elverum og nordover. Nordlige deler av Stange har allerede god dekning, og med den siste basestasjonen på plass i sørlige delen av Stange så har dekningen blitt veldig god også her.
Langs breddene av Norges største innsjø, Mjøsa, er det gode dekningsforhold med mobilt bredbånd fra Ice.net.

I Glåmdalen er det god mobil bredbåndsdekning i Åsnes kommune, i de befolkningstette områdene i Grue, i Kongsvinger og Eidskog. Også Sør-Odal har nylig fått svært god mobil bredbåndsdekning.

Ice.net bygger i dag et landsdekkende mobilt bredbåndsnett i hele Skandinavia med turbo3G-hastigheter. Selskapet utnytter frekvensene til det tidligere NMT450 nettet og oppnår derfor en unik dekningsgrad, kombinert med høye hastigheter. Teknologien er godt egnet for Norges topografi og spredte befolkningsstruktur. Ice.net dekker over 90 prosent av alle norske husstander, over 75 prosent av landarealet, 90 av 96 byer og 760 tettsteder. Dette er dekningstall ingen av konkurrentene i det mobile bredbåndsmarkedet klarer å matche.

– I dag har vi ubestridt best dekning i hele Norge. Det gjelder enten du måler i antall byer, tettsteder, vintersportsteder eller kystdekning. Alle som vurderer å anskaffe seg mobilt bredbånd før sommerferien kan enkelt sjekke dekningsgraden vår på hjemmesiden, og eventuelt sammenligne med våre konkurrenters turbo 3G-dekning, sier Peter, og understreker at det her er snakk om hastigheter større enn 500 kBit/s.

Ice.net bygger kontinuerlig ut nye basestasjoner noe som bidrar til at dekningsgradene stadig bedres.
– Ice-teknologien gjør at hver enkelt basestasjon gir bred dekning over store områder. Dette gjør at Ice.net står i en særstilling til å kunne tilby mobilt bredbånd i hele landet. Dessuten har vi en unik dekning langs kysten i hele Skandinavia som vi er veldig stolte av, sier Peter.

Ice.net har vektlagt brukervennlighet i sin mobile bredbåndsløsning:
– Du trenger verken sim-kort, pin-kode, brukernavn eller passord for å komme deg på nett. Tjenesten er svært enkel i bruk. Mobilt bredbånd er ikke bare en nyttig ferietjeneste for alle som ønsker bredbånd på hytta, i båten eller på campingplassen. Også alle med et ”normalt” nett-bruk hjemme eller på jobb, dvs. alle som i hovedsak benytter nettet til å surfe eller lese og sende e-post, kan vurdere å bytte ut ADSL-tilknytningen til Ice.net mobilt bredbånd, sier Peter.

For mer informasjon, kontakt:
Matthias Peter
Nordisk Mobiltelefon Norge AS
Mobil: +47 920 86 800
E-post: mp@ice.no

Se www.ice.no for detaljert dekningskart, bilder og prisinformasjon.

Fakta om Ice.net:

Ice.net ble lansert i Norge av Nordisk Mobiltelefon Norge AS som er et datterselskap av Nordisk Mobiltelefon AB. I 2004 fikk selskapet tildelt en 15-årig lisens for frekvensene til det tidligere NMT450-nettet som benyttes sammen med CDMA2000, verdens største mobilstandard for tredje generasjons mobilnett. Ice.net mobilt bredbånd gir brukervennlig tilgang til internett i Norge, Sverige og Danmark. Tjenesten er unik ved at hastigheten er høy uansett sted, om det er i byen, til sjøs, ved kysten eller på fjellet. Både privatpersoner, offentlige institusjoner og bedrifter er brukere av Ice.net mobilt bredbånd. Bak Ice står solide eiere som Orkla, Skagen Invest og Sundt og amerikanske Qualcomm.