Hold øye med hytta via Ice mobilt bredbånd

(Oslo, 14. mars 2011) Ice og Logitech er først ute i Norge når de nå går sammen om å tilby fjernovervåkning med videokamera over mobilnettet. – Med kombinasjonen av vår router, Ice unike dekning og Logitechs kameraer får kundene en unik mulighet til å sjekke tingenes tilstand på hytta, i båthavna eller hjemme sier daglig leder i Ice Norge, Eivind Helgaker.

Ice opplever økt etterspørsel fra sine kunder etter å bruke Ice mobilt bredbånd sammen med overvåkningskameraer. Logitech på sin side tilbyr videokamera av høy kvalitet som harmonerer godt med Ice sitt mobile bredbåndssystem.

– Med Logitech på laget tilfredsstiller vi mange behov og kan tilby en kameraløsning som er enkel å installere til en meget god pris. Mange hytteeiere ønsker å vite hvordan det står til med hytta når de ikke er der. Et videokamera kan være løsningen for mange av disse. Flere hytteeiere ønsker å følge med på værforhold, snømengde på taket eller om oppkjørselen er måket, mens andre har behov for å bli varslet om noen uvedkommende nærmer seg hyttedøra, sier Helgaker.

Kombinasjonen av Ice mobilt bredbånd og Logitech Alert overvåkningskamera som varslingstjeneste er også aktuell for flere næringer.

– Vi vet at flere i bygg- og anleggsbransjen ønsker å holde oversikt over byggeplasser med maskiner og utstyr etter endt arbeidsdag. Byggeplasser er ofte utsatt for innbrudd og med løsningen vår kan man varsles om uvedkommende er på besøk. Dette gjelder også for båthavner som ønsker å komme båttyverier til livs, sier Robert Jacobsen, Nordic Retail Manager i Logitech.

Flere kameraer kan kobles opp samtidig og oppkoblingen kan hver enkelt kunde gjøre selv uten profesjonell hjelp. Kameraene gir god bildekvalitet i mørket og har god lagringskapasitet. Ekstra spennende er applikasjonen for smarttelefoner som gjør at man kan fjernovervåke hytta fra mobilen.

– Ved bevegelser aktiveres kameraet og går i opptak. Samtidig kan det sendes en e-post til brukeren om at kameraet er utløst, sier Jacobsen.

Helgaker i Ice er godt fornøyd med å ha Logitech som samarbeidspartner.

– Logitech-kameraet er blant de beste kameraene på markedet mens Ice tilbyr en unik kombinasjon av hastighet og mobil bredbåndsdekning. Ice-abonnementet inkluderer fri bruk i hele Skandinavia. Å bruke vår kombinasjon som overvåkning og varslingstjeneste er en velfungerende og rimelig løsning for kundene våre, sier Helgaker.

Kamerapakken fra Ice og Logitech gir kunder muligheten til å overvåke hytta når de er hjemme. I tillegg får de høyhastighets mobilt bredbånd for hele familien når de er på hytta. Løsningen er å få tak i på www.ice.net.

Datatilsynets forskrifter om overvåkning kan leses her:

Kontaktinformasjon:
Eivind Helgaker, daglig leder Ice Norge
Mobil: + 47 958 83 035. E-post: eivind.helgaker@ice.net

Robert Jacobsen, Nordic Retail Manager, Logitech

Mobil: + 47 95 15 85 00. E-post: Robert_jacobsen@logitech.com

Om Ice
Tilbudet: Ice tilbyr mobilt bredbånd med en unik kombinasjon av hastighet og dekning. Ice har virksomhet i Norge, Sverige og Danmark.

Dekning: I dag dekker Ice over 75 prosent av Norges areal, 90 prosent av Sverige og 98 prosent av Danmark. Kystdekningen er så godt som sammenhengende og strekker seg opp mot 12 mil til havs.

Ytelse: De teoretiske hastighetene utgjør opp mot 3,1Mbit/s. I praksis betyr dette nedlastningshastigheter mellom 640kbit/s og 2Mbit/s avhengig av sted og antall brukere i området. Ved bruk av eksterne antenner kan hastigheten øke ytterligere.

Teknologi
: Nettverket er basert på CDMA2000 3G-teknologi med radiooverføring på lavfrekvens 450MHz og 410HHz-bånd. Disse båndene kjennetegnes ved at hver basestasjon gir stor geografisk dekning. Teknologien er særlig utbredt i USA og Asia.

Eierskap:
Ice eies av det amerikanske industrikonsernet Access Industries. Access Industries har lang erfaring med investeringer i telekommunikasjonsbransjen, spesielt innen trådløst bredbånd, og har for tiden flere store langsiktige eierandeler i mediebransjen globalt.

Om Logitech
Logitech er en verdensledende produsent av produkter som setter mennesker i kontakt med digitale opplevelser de bryr seg om. Logitechs kombinasjon av maskinvare og programvare, som spenner over en rekke data-, kommunikasjons- og underholdningsplattformer, muliggjør eller forbedrer navigasjonen i digitale farvann, musikk- og videounderholdning, spill, bruk av sosiale nettverk, lyd- og videokommunikasjon over nettet, videoovervåkning og underholdning i hjemmet. Logitech International ble grunnlagt i 1981, og er et sveitsisk aksjeselskap som er notert på Swiss Stock Exchange (LOGN) og på Nasdaq National Market System (LOGI) i USA.

Tags: