Hurtigruten får sammenhengende bredbåndsdekning

(Oslo, 24. sept 2012) ice.net signerer i dag en treårs kontrakt med Hurtigruten ASA om leveranse av datakommunikasjon og mobile bredbåndsløsninger til hurtigruteskipene. Avhengig av trafikk vil avtalen kunne ha en verdi på inntil 10 MNOK.

Hurtigruten har valgt ice.net som primærbærer for løsningen med bakgrunn i den unike kystdekning som strekker seg langs hele kysten og 12 mil til havs. Parallelt samarbeider Hurtigruten med Telenor og NetCom i tillegg til at de benytter en satellittbasert løsning. Med ny bredbåndsløsning øker Hurtigruten nettdekning på skipene fra 40 prosent til så godt som 100 prosent dekning på alle rutene.

– Med ice.net på laget får vi et nett som er tilrettelagt for passasjerer, gjester og medarbeidere, samt en løsning til mannskapet for bruk til bedriftsinterne applikasjoner som innkjøp, logistikk, betalingsterminaler og informasjonsskjermer. Ved å ha flere leverandører blir nettforbindelse robust og rask. Tilbakemeldingene er svært positive både når det gjelder hastighet og dekning, sier Dag-Arne Wensel, direktør i Hurtigruten.

Avtalen med Hurtigruten bidrar til at ice.net befester sin posisjon som den foretrukne leverandøren av mobilt bredbånd til sjøs. Fjord1 og Color Line er andre kunder som har valgt ice.net ombord.

– Etterspørselen er økende, stadig flere aktører innen sjøfart og olje- og gassindustrien fatter interesse for hvordan våre løsninger for nettdekning kan tilpasses varierte bruksområder, enten du er fisker, arbeider for leverandørindustrien eller på skip. Avtalen med Hurtigruten er et bevis på at ice.net har kapasitet og kompetanse til å levere løsninger både til små og store aktører til sjøs, sier administrerende direktør i ice.net, Eivind Helgaker.

For ytterligere informasjon kontakt:

Ice Norge AS Administrerende direktør Eivind Helgaker, mob.: + 47 95 88 30 35. Mail: eivind.helgaker@ice.net

Hurtigruten ASA Kommunikasjonssjef Ragnar Norum, mob.; + 47 95 76 56 04. Mail: ragnar.norum@hurtigruten.com

Om ice.net
ice.net tilbyr mobilt bredbånd med en unik kombinasjon av hastighet og dekning. Nettverket er basert på moderne CDMA2000 3G-teknologi med radiooverføring på frekvensbåndet 450 MHz. Dette båndet kjennetegnes ved at hver basestasjon gir stor geografisk dekning. Teknologien er særlig utbredt i USA og Asia. I dag dekker ice.net over 75 prosent av Norges areal. Kystdekningen er så godt som sammenhengende, og når opp mot 12 mil til havs. Selskapet eies av Access Industries, et privateid amerikansk industrikonsern etablert i 1986 av styreformannen Len Blavatnik. Selskapet har strategiske investeringer over hele verden.