Ice Norge i sterk vekst

Post- og teletilsynet offentliggjør i dag Ekomstatistikken 2009, som viser utviklingen i markedet for mobilt bredbånd i Norge. – Ice Norge opplevde en solid og god utvikling mot slutten av 2009. I Q1 2010 opplevde vi særlig stor pågang og fikk mange nye kunder, sier daglig leder i Ice Norge, Eivind Helgaker.

Ice Norge var først ute med mobilt bredbånd i det norske markedet. Det amerikanske industrikonsernet Access Industries kom inn på eiersiden i Ice tidlig i 2009, og Eivind Helgaker ble ansatt som ny daglig leder i august samme år. Selskapet har i dag en solid nummer tre-posisjon etter Telenor og NetCom. Ved slutten av Q1 2010 hadde Ice Norge rundet 50 000 kunder. Det er en økning på 45 prosent bare det siste halvåret: – Denne veksten bekrefter at Ice er kommet for å bli. Vi har langsiktige ambisjoner og ambisiøse mål både når det gjelder utbygging og hastighetsforbedringer, sier Helgaker. Ice gjennomfører nå flere viktige grep for å rigge selskapet for vekst i kundemassen. Blant annet har Ice valgt svenske Ericsson som samarbeidspartner for ytterlige utbygging av det mobile bredbåndsnettet i Skandinavia. Med Ericssons tekniske løsninger vil Ice allerede i løpet av 2010 øke kapasiteten i det mobile bredbåndsnettet. Samtlige basestasjoner skal byttes ut som en del av avtalen. – Ericsson-samarbeidet gir oss en bedre plattform for å håndtere en større kundemasse framover. Ericsson skilter med sterkt lokalt nærvær, høy kvalitet og en tydelig og langsiktig plan for både utvikling, service og vedlikehold. Vi er veldig glade for at vi nå har sikret en solid plattform for et enda bedre nett i framtiden, sier Helgaker. For å styrke logistikkfunksjonen har Ice Norge inngått en samarbeidsavtale med 20:20 Mobile, som er Nordens største telekomdistributør. Ice har også nylig inngått en samarbeidsavtale med Teleperformance, som er størst i verden på kundeservice. – Med 20:20 Mobile og Teleperformance på laget får vi bedre distribusjon og tettere dialog med kundene våre, sier Helgaker. – Ericsson-samarbeidet kombinert med gode samarbeidsavtaler innen logistikk og kunderservice, gjør at Ice er godt rustet for håndtering av den økende kundemassen i tiden framover. Nå ansetter vi også flere nye medarbeidere på Oslo-kontoret, sier Eivind Helgaker. Kontaktinformasjon: Eivind Helgaker, daglig leder Ice Norge Mobil: + 47 958 83 035. E-post: eivind.helgaker@ice.net Fakta om Ice: Tilbudet: Ice tilbyr mobilt bredbånd med en unik kombinasjon av hastighet og dekning. Ice har virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Dekning: I dag dekker Ice over 75 prosent av Norges areal, 90 prosent av Sverige og 98 prosent av Danmark. Kystdekningen er så godt som sammenhengende og strekker seg opp mot 12 mil til havs. Ytelse: De teoretiske hastighetene utgjør opp mot 3,1Mbit/s. I praksis betyr dette nedlastningshastigheter mellom 640kbit/s og 2Mbit/s avhengig av sted og antall brukere i området. Ved bruk av eksterne antenner kan hastigheten øke ytterligere. Teknologi: Nettverket er basert på CDMA2000 3G-teknologi med radiooverføring på lavfrekvens 450MHz og 410HHz-bånd. Disse båndene kjennetegnes ved at hver basestasjon gir stor geografisk dekning. Teknologien er særlig utbredt i USA og Asia. Eierskap: Ice eies av det amerikanske industrikonsernet Access Industries. Access Industries har lang erfaring med investeringer i telekommunikasjonsbransjen, spesielt innen trådløst bredbånd, og har for tiden flere store langsiktige eierandeler i mediebransjen globalt.