Ingvild Myhre inn i Ice-styret

Ingvild Myhre, tidligere konsernsjef i teleselskapet Network Norway, trer inn i styret i Ice Norge.

– Det blir utrolig spennende å følge det eneste selskapet i Norge som tilbyr ekte mobilt bredbånd både i byene og i distriktene. Jeg mener internett til alle burde være et realistisk mål uansett hvor folk bor i landet. Ice står i særstilling til å oppfylle et slikt ønske, og selskapet har store ambisjoner om videre vekst og utbygging. Denne reisen gleder jeg meg til å delta på, sier Myhre. Ingvild Myhre, født i 1957, er utdannet sivilingeniør fra Norges tekniske og naturvitenskapelige universitet og har lang erfaring fra flere selskaper og styrer innen telekommunikasjon. Hun har vært administrerende direktør i Telenor Mobil (2000–2004) og i Alcatel Telecom Norway (1997–2000). Fram til 2009 var hun konsernsjef i teleselskapet Network Norway. Ingvild Myhre er i dag tilknyttet Rådgiverne LOS. Nylig takket også Jan Schermann ja til styreplass i Ice. Scherman er født i 1950 og har arbeidet som journalist og redaktør hele sitt yrkesliv, blant annet som programleder for TV-programmet Kalla fakta i Sverige. Han har vært programdirektør i TV4 og siden 2001 har han vært TV4-Gruppens ansvarlige direktør. Han ser på Ice som en interessant aktør i det skandinaviske markedet for mobilt bredbånd. – Jeg er veldig glad for at Ingvild Myhre og Jan Scherman har takket ja til å gå inn i styret i Ice. Begge har grundig forståelse av, og strategiske tanker om, hvilke muligheter og utfordringer vår bransje står ovenfor. Deres engasjement, kunnskap og erfaring er viktige for Ice som er i sterk vekst, sier VD i Ice, Per Borgklint. Styret i Ice består nå av: Styreleder Jörg Mohaupt (Access Industries) og styremedlemmene Jan Scherman, Ingvild Myhre, Robert Eckert (økonom, tidl. CFO og forretningsutvikler i 3 Italia, 3 Østerrike, Swisscom), Peter Ekelund (General partner i Baker Capital, styreleder for Bredbandsbolaget), Peter Lönnquist (jurist, eier av PL Advokat AB), Jean Daniel Fouchard (Access Industries) og Laurent Cordonnier (Access Industries). Fakta om Ice: Tilbudet: Ice tilbyr mobilt bredbånd med en unik kombinasjon av hastighet og dekning. Ice har virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Dekning: I dag dekker Ice over 75 prosent av Norges areal, 90 prosent av Sverige og 98 prosent av Danmark. Kystdekningen er så godt som sammenhengende og strekker seg opp mot 12 mil til havs. Ytelse: De teoretiske hastighetene utgjør opp mot 3,1Mbit/s. I praksis betyr dette nedlastningshastigheter mellom 640kbit/s og 2Mbit/s avhengig av sted og antall brukere i området. Ved bruk av eksterne antenner kan hastigheten øke ytterligere. Teknologi: Nettverket er basert på CDMA2000 3G-teknologi med radiooverføring på lavfrekvens 450MHz og 410HHz-bånd. Disse båndene kjennetegnes ved at hver basestasjon gir stor geografisk dekning. Teknologien er særlig utbredt i USA og Asia. Eierskap: Ice eies av det amerikanske industrikonsernet Access Industries. Access Industries har lang erfaring med investeringer i telekommunikasjonsbransjen, spesielt innen trådløst bredbånd, og har for tiden flere store langsiktige eierandeler i mediebransjen globalt.