Leder turbo-nett-kampen i Nordland

Ice er først ute med å levere mobilt bredbånd til samtlige byer i Nordland. – I tillegg har vi sammenhengende kystdekning i hele fylkeskommunen og svært god dekning i innladet, sier Ice-sjef Matthias Peter.

Siden oppstarten i 2006 har det mobile bredbåndsselskapet Ice bygget ut et omfattende landsdekkende mobilt bredbåndsnett. Mot slutten av fjoråret sørget Ice for dekning i store deler av Nordland, deriblant byene Bodø, Leknes, Mo i Rana, Narvik, Sandnessjøen, Sortland, Stokmarknes og Svolvær. Tidligere i år sørget Ice for dekning i Fauske og Brønnøysund, og med den siste senderen på plass kan også alle som bor i og rundt Mosjøen glede seg over det mobile bredbåndstilbudet til Ice.

– Vi er svært stolte av at vi nå har vunnet kampen om å tilby mobilt turbo-nett til alle som bor i Nordland og i de nordlandske byene. Ingen av våre konkurrenter kan i dag skilte med mobil bredbåndsdekning til samtlige byer i dette området. At vi i tillegg har en unik kystdekning, med muligheter for å være online så langt som seks mil fra land, gjør oss spesielt attraktivt for alle som jobber i kystnæringen. I tillegg har vi etter hvert fått svært god dekning også i innlandet, sier Matthias Peter, administrerende direktør i Nordisk Mobiltelefon Norge AS, selskapet som leverer den mobile bredbåndstjenesten Ice.

Mens bredbånd i hjemmet er blitt en selvfølge for de fleste nordmenn, ønsker stadig flere tilgang til høyhastighets internett når de er på reise, på hytta, i båten eller holder på med andre utendørsaktiviteter.
– Jeg tror at 2008 er året der internett blir mobilt, akkurat slik vi så at telefonen ble mobil på 1990-tallet, sier Matthias Peter.

Ice er Norges største leverandør av mobilt bredbånd utenfor de store byene. Siden Ice-nettet ble lansert er både dekningen og hastighetene blitt kraftig forbedret, og i dag kan Ice tilby mobil internett-tilgang fra pc i store deler av landet.

Blant annet dekker Ice hele 90 av Norges 97 byer, over 38 vintersportssteder og store deler av kysten fra Østfold til Finnmark, herunder de aller fleste populære sommerferiesteder i tillegg til en rekke mindre tettsteder og områder med spredt befolkning. Ice satser med andre ord ikke utelukkende på befolkningsrike områder, men ønsker å gi befolkningen mobil internett-tilgang overalt der de ferdes.

Ice har i tillegg nesten sammenhengende dekning langs hele kyst-Norge. Ved kysten kan dekningen strekke seg så langt om seks mil, - avhengig av lokale forhold. For mange båtfolk, fiskere og andre næringsdrivende langs kysten vil Ice være løsningen til å få internett-tilgang til sjøs.

Den mobile bredbåndsløsningen til Ice benytter 450MHz frekvensene fra det tidligere NMT450-nettet. Fordelen med disse frekvensene er at hver av basestasjonene kan betjene mange kunder i store geografiske områder.

Ice tilbyr i dag en teoretisk makshastighet på 3,1 Mbit/s ved nedlasting og hele 1,8 Mbit/s ved opplasting, et unikt tilbud i markedet for mobilt bredbånd. Med en lav reaksjonstid i nettet er Ice godt egnet for IP-telefoni og spill. I takt med teknologiske oppdateringer og stadig utbygging av basestasjoner, ligner tjenesten mer og mer en erstatning for vanlige ADSL linjer, og fastnett-bredbånd opplever nå stadig større konkurranse fra trådløse og mobile bredbåndsløsninger.

I Danmark og Sverige har selskapet bygd ut tilsvarende mobile bredbåndsnett og i begge landene kan kunder med abonnement fra Norge bruke tjenesten uten ekstra kostnader. Ice har ulike abonnementstyper for mobilt bredbånd, både fleksible og prisgunstige abonnement for den sporadiske brukeren og avtaleabonnement med reduserte priser for modemet.

Selskapet har nylig lansert nye modemer, herunder et enkelt og brukervennlig modem på USB-stick som ikke krever installering ved førstegangs bruk. Det andre alternativet er en trådløs ruter som gjør det mulig å skape trådløse soner blant annet om bord i båten eller i bilen.

Bak Ice står solide eiere som Orkla, Skagen Invest og Sundt.

For mer informasjon, kontakt:
Matthias Peter
Nordisk Mobiltelefon Norge AS
Mobil: +47 920 86 800
E-post: mp@ice.no

Se www.ice.no for detaljert dekningskart

Nordisk Mobiltelefon Norge AS er et datterselskap av svenske Nordisk Mobiltelefon AB. I 2004 fikk selskapet tildelt en 15-årig lisens for frekvensene til det tidligere NMT450-nettet som benyttes sammen med CDMA2000, verdens største mobilstandard for 3. generasjons mobilnett. Nordisk Mobiltelefon tilbyr mobilt bredbånd under merkenavnet Ice.
Ice mobilt bredbånd gir brukervennlig tilgang til internett i Norge, Sverige og Danmark. Tjenesten er unik ved at hastigheten er høy uansett sted, om det er i byen, til sjøs, ved kysten eller på fjellet. Både privatpersoner, offentlige institusjoner og bedrifter er brukere av Ice mobilt bredbånd.