Sikrer innseilingen til Grenland

( Trondheim, 17.juni 2008) Ved hjelp av mobilt bredbånd fra Ice.net har Kystverket montert opp fem nye overvåkningskameraer ved innseilingen til Grenland i Telemark. Dermed kan de løpende overvåke den vanskelige innfartsåren til Telemark.

Hele 9000 skip passerer igjennom leida til Grenland i året. Hvert eneste sekund sendes oppdaterte bilder fra havgapet inn til trafikksentralen i Brevik. Bildene som sendes over Ice-nettet brukes til å måle sikten i innseilingen. Siktmålene er avgjørende for hvilke fartøyer som får tillatelse til å kjøre inn. Overingeniør hos Kystverket, Frank Lauritzen opplever at denne løsningen fungerer godt til deres bruk.

- Hastigheten som de tilbyr er definitivt god nok for vårt bruk. For oss er det opplastingshastigheten som er viktig, siden kameraene sender bilder til Brevik. Der studerer våre eksperter bildene og får et godt inntrykk av siktforholdene. Resultatene av siktmålingene er avgjørende for hvilke skip som slippes inn, sier Lauritzen.

At Kystverket nå tar i bruk Ice.nets mobile bredbåndsteknologi på denne måten opplever administrerende direktør i Ice.net Matthias Peter som spennende og nyskapende.

- Dette er jo praktisk og innovativ bruk av løsningen vi tilbyr. Samtidig er det et godt eksempel på at vår løsning egner seg svært godt til de topografiske utfordringene vi har i Norge. Det er jo klart at vi opplever Kystverkets valg av vår teknologi som en bekreftelse på at det vi leverer holder høy kvalitet.
Det er også en bekreftelse på at mobilt bredbånd fra Ice.net kan fylle en rolle med stor samfunnsmessig betydning på en sikker og god måte, sier Peter.

Kystområdene er et stort satsningsområde for Ice.net. I løpet av våren har selskapet satt opp flere basestasjoner for å bedre dekningen ytterligere. Avhengig av lokale geografiske forhold strekker dekningen seg hele seks mil utenfor land. Selskapet kan dessuten skilte med dekning ved 556 populære gjestehavner i Norge. Ice.net dekker over 90 prosent av alle norske husstander, over 75 prosent av landarealet, 90 av 96 byer og 760 tettsteder. Dette er dekningstall ingen av konkurrentene i det mobile bredbåndsmarkedet klarer å matche.

Frem til i vår sendte kameraene i innseilingen siktbildene via fiber. På grunn av at fiberen måtte erstattes prøvde Lauritzen Ice.net, med gode resultater. Dermed kunne Kystverket montere to nye kameraer i tillegg til de tre fra før.

- Jeg satte meg inn i de tekniske løsningene for hvordan vi kunne få bildene fra kameraene inn til sentralen. Jeg fikk ideen med mobilt bredbånd og tenkte at det kunne fungere for oss utenfor Brevik, og det har det vist seg å gjøre, sier Lauritzen.

For mer informasjon, kontakt:
Matthias Peter
Nordisk Mobiltelefon Norge AS
Mobil: +47 920 86 800
E-post: mp@ice.no

Se www.ice.no for detaljert dekningskart

Fakta om Ice.net:

Ice.net ble lansert i Norge av Nordisk Mobiltelefon Norge AS som er et datterselskap av Nordisk Mobiltelefon AB. I 2004 fikk selskapet tildelt en 15-årig lisens for frekvensene til det tidligere NMT450-nettet som benyttes sammen med CDMA2000, verdens største mobilstandard for tredje generasjons mobilnett. Ice.net mobilt bredbånd gir brukervennlig tilgang til internett i Norge, Sverige og Danmark. Tjenesten er unik ved at hastigheten er høy uansett sted, om det er i byen, til sjøs, ved kysten eller på fjellet. Både privatpersoner, offentlige institusjoner og bedrifter er brukere av Ice.net mobilt bredbånd. Bak Ice står solide eiere som Orkla, Skagen Invest og Sundt og amerikanske Qualcomm.