Trådløst bredbånd i 16 av Norges 20 største byer

PRESSEMELDING
Trondheim, 6. november

Ice-nettet tredobles i løpet av året:
Trådløst bredbånd i 16 av Norges 20 største byer

Antall sendere i det trådløse bredbåndsnettet Ice tredobles i løpet av året. Storsatsingen på den videre utbyggingen av Ice-nettet har allerede gitt 16 av Norges 20 største byer god trådløs bredbåndsdekning, både utendørs og innendørs. Tjenesten er nå tilgjengelig i samtlige av landets fylker.

- Vi har i løpet av høsten satset hardt på videre utbygging av Ice-nettet. Når 2006 går over i 2007 vil antall sendere være tredoblet siden sensommeren. Nettet utbedres i hele landet, med ekstra vekt på områder der folk bor, oppholder seg og ferdes. Det betyr bedre Ice-dekning i byer, tettsteder og viktige hytteområder, sier Nils Petter Tetlie, administrerende direktør i Nordisk Mobiltelefon Norway AS.

Trådløst bredbånd fra Ice gir brukeren friheten til å være tilkoblet hvor som helst med en hastighet opp mot 2 mbps – som er omtrent 5 ganger hurtigere enn 3G. I et helt nytt nett kombinerer Ice hastigheten fra verdens fremste 3G-standard CDMA 2000 med den overlegne dekningen fra 450 Mhz-båndet, kjent som NMT. Radiofrekvensene som benyttes i Ice-nettet gir senderne svært lang rekkevidde og signalene en unik evne til å gå inn i daler og rundt åser og fjell. Derfor kan det trådløse super-bredbåndet dekke store områder langt mer kostnadseffektivt enn både tradisjonelle bredbåndsaktører og teleoperatørenes 3G-tilbud.

- Vår trafikkstatistikk viser at 70 prosent av kundene våre oppnår en hastighet mellom 600 kbps og 1,5 mbps. Ved god dekning vil det være mulig å oppnå en maksimalhastighet på 2 mbps, men dette vil variere geografisk. Bortsett fra de tunge fildelerne og andre ekstrembrukere, er kundene godt fornøyd med hastighet, kapasitet og tilgjengelighet, sier Tetlie.

Utbyggingen av nettet har nå kommet så langt at det er dekning både innendørs og utendørs i 16 av Norges 20 største byer. I Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Fredrikstad er det innendørs-/utendørsdeking. Det samme gjelder i Sandenes, Drammen, Skien, Sarpsborg, Larvik, Ålesund, Arendal, Porsgrunn, Tønsberg og Haugesund samt en rekke andre norske byer og tettsteder. I november trappes utbyggingstakten ytterligere opp.

- Vi har nådd en milepæl når vi nå har innendørsdekning i så mange av Norges store byer. Disse 16 byene har et samlet innbyggertall på nesten 2 millioner mennesker. Når vi da i tillegg har dekning i mange mindre byer, tettsteder og spredt befolkede områder, viser det av vi allerede nå er på god vei mot målet, nemlig å tilby hele Norge trådløst bredbånd, sier Tetlie.

- I sentrale strøk som Akershus og Oslo har vi hatt en sterk økning i antall sendere i høst for å bedre både dekning og kapasitet. Men vi satser også hardt på områder der vi grunnet vår kostnadseffektive teknologi har store fordeler i forhold til andre bredbåndsaktører, kabelbaserte som trådløse. Vi har under etablering 20 nye sendere i Finnmark, noe som vil forbedre dekningen i fylket kraftig. En liknende økning i dekning vil vi se i alle landets fylker, sier Tetlie.

For mer informasjon kontakt:

Nils Petter Tetlie Mathias Berg
Administrerende direktør Pressekontakt
Nordisk Mobiltelefon Norway AS Mobil: 95 11 39 98
Mobil: +46 735 093 281 E-post: mb@bwpr.no
E-post: npt@Ice.no

www.Ice.no

Nordisk Mobiltelefon Norway AS er et søsterselskap av svenske Nordisk Mobiltelefon AB. I 2004 fikk selskapet tildelt en 15-årig lisens for det analoge NMT-nettet i Norge, som selskapet fulldigitaliserer. Nordisk Mobiltelefon Norway AS lanserte i juni 2006 Ice trådløst bredbånd, og vil i løpet av 2007 lansere 3.generasjons mobiltelefoni. I tillegg vil selskapet lansere et prisgunstig alternativ til fasttelefoni i løpet av 2006.
Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no