Ice signerer storkontrakt med NSB

Report this content

(Oslo 18. mai 2011) Ice signerte nylig en avtale med NSB om levering av internett på tog. Kontrakten strekker seg over to år med opsjon på ytterligere to år.

– Kundene er begeistret for å ha internettilgang på toget. Særlig har interessen vært stor på pendlertogene hvor passasjerene starter arbeidsdagen idet de setter seg på toget. Også internt i NSB har vi stor glede av nettforbindelse. Vi får gitt tilgang til sentrale datasystemer slik at for eksempel sentralen til enhver tid vet hvor togene er og hvor mange passasjerer som går av og på osv. I tillegg kan vi overvåke viktige funksjoner som gir bedre flyt i vedlikeholdsarbeidet, eksempelvis kjøleanleggene, sier teknisk IKT-direktør Jan Christiansen i NSB.

Prosjektet med å få etablert digital infrastruktur på alle togene ble etablert i 2007 med hensikt å realisere en pilot for internett og underholding om bord på persontog på lengre togreiser. I fjor ble pilotprosjektet avsluttet og videre utbygging besluttet. Nå jobbes det med å utstyre alle regionstog og en rekke lokaltog med topp moderne nettutstyr.

– Vi har hatt et samarbeid med Ice i halvannet år og testet systemet grundig på både Bergensbanen og Dovrebanen. Erfaringene viser at Ice-nettet skilte seg ut med den unike dekningen de har i områder hvor andre aktører ikke har bygget ut sine nett. Ice bidrar til å sikre sammenhengende nettforbindelse sammen med de andre leverandørene av kommunikasjonskapasitet, sier Christiansen.

I praksis kan passasjerene logge seg på internett ved hjelp av brukernavn. Nettilgangen inkluderes i billetten.

– NSB er en svært attraktiv kunde for Ice, og en flott anledning til å vise hvordan vi skiller oss ut i markedet for mobile nettjenester. Ingen andre aktører kan skilte med arealdekning på over 75 prosent, sier daglig leder Eivind Helgaker i Ice.

For å utjevne trykket på antall brukere har NSB også avtale med enkelte andre leverandører av mobilt bredbånd. Systemet svitsjer hurtig mellom mobilnettene avhengig av hva som gir best forbindelse til enhver tid.  Svitsjing fra en mobilleverandør til en annen er sømløst for brukerne.

For ytterligere informasjon

Eivind Helgaker, daglig leder Ice Norge
Mobil: + 47 958 83 035. E-post: eivind.helgaker@ice.net

Jan Christiansen, teknisk IKT-direktør i NSB
Mobil: 91 65 24 18. E-post: jan.christiansen@nsb.no

Om Ice
Tilbudet
: Ice tilbyr mobilt bredbånd med en unik kombinasjon av hastighet og dekning. Ice har virksomhet i Norge, Sverige og Danmark.

Dekning: I dag dekker Ice over 75 prosent av Norges areal, 90 prosent av Sverige og 98 prosent av Danmark. Kystdekningen er så godt som sammenhengende og strekker seg opp mot 12 mil til havs.

Ytelse: De teoretiske hastighetene utgjør opp mot 3,1Mbit/s. I praksis betyr dette nedlastningshastigheter mellom 640kbit/s og 2Mbit/s avhengig av sted og antall brukere i området. Ved bruk av eksterne antenner kan hastigheten øke ytterligere.

Teknologi
: Nettverket er basert på CDMA2000 3G-teknologi med radiooverføring på lavfrekvens 450MHz og 410HHz-bånd. Disse båndene kjennetegnes ved at hver basestasjon gir stor geografisk dekning. Teknologien er særlig utbredt i USA og Asia.

Eierskap:
Ice eies av det amerikanske industrikonsernet Access Industries. Access Industries har lang erfaring med investeringer i telekommunikasjonsbransjen, spesielt innen trådløst bredbånd, og har for tiden flere store langsiktige eierandeler i mediebransjen globalt.

Om NSB Persontog

Persontogvirksomheten i NSB konsernet består av NSB AS, med datterselskapene NSB Gjøvikbanen AS og AB Svenska Tågkompaniet. I Norge har persontogvirksomheten en omsetning på 4 605 Mnok, hadde i 2008 et resultat på 48 Mnok. Det foretas årlig 52 millioner reiser med NSBs tog i Norge. I Sverige utgjør persontogvirksomheten SEK 280 MILL i omsetning, har 260 ansatte og frakter årlig 2 mill passasjerer. I 2005 overtok NSB AS 34% av aksjene i Tågkompaniet, og fra november 2006 kontrollerte NSB 100% av aksjene i selskapet.

Tags: