20 000 barn i aktivitet på ett år - Utradisjonelle virkemidler gir gode helseresultater (Oslo 04.11.2003): Indianermarsj, elgsafari og overlevelseskurs. Dette er ikke ekstremsport for voksne, men noen av de virkemidlene som har blitt tatt i bruk for å øke interessen for fysisk aktivitet hos barn og unge. At det har vært populært bekreftes av nesten 20 000 barn i hele landet. Norges Idrettsforbund (NIF) og Norges Olympiske Komité (NOK) har i samarbeid med forsikringsselskapet If, jobbet aktivt det siste året med å engasjere barn og unge i fysisk aktivitet litt utenom det vanlige. Bakgrunnen for aktivitetsprosjektet, If-ambassadøren, er det bekymringsfulle faktum at det fysiske aktivitetsnivået hos dagens barn og unge er lavere enn før. Forskning viser at barn har dårligere kondisjon, veier mer og er langt mindre fysisk aktive enn for bare 20 år siden. Prosjektet har vist seg å være en gedigen suksess. Nær 20 000 barn har til nå deltatt på over 200 spennende og til dels utradisjonelle aktiviteter, kalt fyrtårnsaktiviteter, i sitt nærmiljø. - Det er 100 ildsjeler, såkalte If-ambassadører, landet over som engasjerer seg og som har tatt utfordringen med å tilby barna nye og spennende fysiske aktiviteter, sier sponsoransvarlig i If, Anita Johnson. If-ambassadørene er mennesker mellom 15 og 60 år som er engasjert i det lokale idrettslag, og som kan gi barn og unge nye impulser når det gjelder fysisk aktivitet. Å tenke alternativt er viktig - ikke alle barn fenges av tradisjonelle aktiviteter som fotball, håndball eller ski. Ambassadørene har derfor svært frie hender, men får økonomisk støtte til aktiviteter og utstyr. Hver ambassadør har 10.000 kroner til disposisjon. I tillegg får ambassadørene mulighet for kursing og opplæring. Bare den enkeltes fantasi har satt grenser for hva de lokale gruppene kan oppnå. - Dykking, indianermarsj, elgsafari, diskodans og fotokurs i skogen er bare noen av de mange aktivitetene som er arrangert, sier Johnson. Kompetanseheving blant trenere og ledere har også vært en viktig del av prosjektet. Mer enn 2000 trenere har deltatt på 150 kompetansehevende tiltak. - Trenerutvikling og aktivitetsutvikling er noe av det viktigste vi gjør. I tillegg til å øke motivasjonen blant barn og unge, motiverer dette prosjektet trenerne på en helt ny måte. De får satt arbeidet sitt i system og får profesjonell oppfølging. Fokus er på fysisk aktivitet, men med høy sosial faktor. At barn og foreldre skal kunne gjøre ting sammen er viktig for oss i NIF, sier Maj-Kristin Nygård i Norges Idrettsforbund. I utgangspunktet er prosjektet planlagt avsluttet i 2004. Men med den suksessen prosjektet har hatt, er det store muligheter for at If- ambassadørene får fornyet sine kontrakter. Prosjektet har en prislapp på noen millioner kroner, men for samarbeidspartnerne har det vært verdt hver krone. - Dersom vi kan bidra til økt aktivitet for barn og unge er dette en god investering i fremtidens helse, sier Johnson. For mer informasjon, kontakt informasjonsdirektør Jack Frostad i If, mobil 928 26 255, sponsoransvarlig i If, Anita Johnson, mobil 922 30 304 eller Maj-Kristin Nygård, Norges Idrettsforbund på mobil 41 90 02 91 På Ifs hjemmesider: http://www.if.no/web/no/corporate.nsf/0/BC324DC0EF3C937FC1256C8D00416C0A /$FILE/aktiviteter.html, finnes en oversikt over nye aktiviteter i tiden frem mot jul. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00440/wkr0002.pdf