Åpner nytt kontor i Beijing: Venter turiststrøm til Kina

Åpner nytt kontor i Beijing: Venter turiststrøm til Kina Stadig flere norske bedrifter etablerer seg i Kina. Samtidig øker også turiststrømmen dit. Tidligere politisk uro og sykdomsfrykt har ikke tatt fra folk reiselysten. Europeiske Reiseforsikring etablerer nå nytt servicekontor i Beijing. - Det er økonomisk ekspansjon i Kina. Stadig flere norske og nordiske bedrifter etablerer seg i landet. Dette er en utvikling som trolig vil fortsette. Det samme gjelder turisttrafikken. Om vel fire år vil OL foregå i Kina. Alt dette øker behovet for bistand til våre kunder, særlig når det gjelder medisinske tjenester. Dette er årsaken til at vi nå etablerer et nytt servicekontor i Beijing, sier Ivar Leren, administrerende direktør i Europeiske Reiseforsikring. - Norges Eksportråd i Beijing har registrert 100 norske etableringer i Kina. 70 % av dem er representasjonskontorer og agentkontorer. Bedriftene opererer i ulike sektorer, fra energi til finans. At flere bransjer er på banen i Kina, skyldes den generelle økonomiske utviklingen i landet de siste ti årene. Markedene har blitt større og mulighetene for utenlandske foretak har blitt flere, sier Anne Lise Cederkvist, koordinator for Kina i Norges Eksportråd. I følge Ivar Leren har de skandinaviske Europeiske-selskapene i løpet av 2003 behandlet ca. 1.000 sykesaker i Kina, og antallet er økende. - Kina er et enormt land, med et sterkt varierende sykehustilbud, både når det gjelde medisinsk og pleiemessig standard, også når det gjelder private behandlingsinstitusjoner. Det er viktig å ha førstehånds kunnskaper for å kunne gi riktig og hurtig hjelp når det trengs. Vi har i dag klassifisert over 2.800 behandlings-institusjoner i området. I en alvorlig syke- eller ulykkessak kan det være livsviktig å vite hvilke sykehus er gode, og hvilke som bør unngås. Dette kvalitetssikringsarbeidet forsterkes gjennom etableringen av vårt nye servicekontor. Danske Christoffer Dennis vil lede Beijing-kontoret. Han har bodd i Kina i 9 år og snakker og skriver kinesisk flytende. Siden folks reisemønster er i sterk endring, har Europeiske Reiseforsikring valgt å etablere skadesentre i alle verdensdeler. I dag har selskapet 11 Euro-Centre, blant annet i Sør-Afrika, Australia, Thailand, Brasil, USA, Kypros, Spania, Sveits, Tyrkia og nå altså Kina. Omtrent fjerdedelen av de 55.000 norske skadesakene blir behandlet ved sentrene i utlandet. - Euro-Centrene gir skadehjelp på stedet med sykehusinnleggelser, syketransport og økonomisk bistand. De har lokalkunnskap som sikrer oss god kvalitet på de tjenestene vi formidler. Særlig viktig er dette viktig i land og områder med svak infrastruktur, forteller han. Medarbeiderne ved Euro-Centrene er nordiske, men de er fast bosatt på stedet. De kan vårt språk, kjenner nordisk kultur og vet hvilke krav og forventninger nordmenn har til bistand. Dette sikrer god og riktig service, understreker Ivar Leren i Europeiske Reiseforsikring. Oslo, 28. desember 2003 Kontaktpersoner Europeiske Reiseforsikring: Emma Elisabeth Vennesland, informasjonssjef, mobiltlf. 928 93 719 Ivar Leren, administrerende direktør, mobiltlf. 934 03 848 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/28/20031223BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/28/20031223BIT00240/wkr0002.pdf