Båter på hengere stjeles ved sjøsetting

Båter på hengere er utsatt for tyveri når de står i hager, parkeringsplasser, lager og industriområder. Pinse er høysesong for sjøsetting, og båtene er ekstra utsatt når de står på henger klar til sjøsetting, i følge If.

I Pinsen klargjøres og sjøsettes en stor andel av Norges fritidsbåtflåte. Langhelg og godvær ”trigger” båtfolket til handling. Nypussede båter på henger frister også båttyvene. Både Havnepolitiet og If råder båteiere til å være ekstra oppmerksomme nå, og sørge for både sikring og tilsyn av båten.

I følge Politiet er tyveri av båt på henger en europeisk trend, som for alvor har inntatt Norge. I Europa gjelder 85 % av alle båttyveriene båt på henger. I følge Roar Isaksen, sjef for Havnepolitiet i Oslo, har båt på henger de siste årene vært overrepresentert når det gjelder båttyverier i Oslo.

- Mange av disse båtene forsvinner raskt ut av landet, og finnes aldri igjen. Det kan tyde på at organiserte mobile vinningskriminelle står bak, sier Isaksen.

I følge If Skadeforsikring var tyveri av båt på henger et større problem i 2010 enn 201. Da ble båter stjålet fra henger som stod innelåst på lager eller som stod klar for sjøsetting på henger.

- Flere omreisende bander ble tatt av Politiet i fjor. Det er også mulig at markedet for stjålne båter i fjor var noe ”mettet”, og at kriminelle heller kastet sine øyne på påhengsmotorer, som jo også er langt lettere å håndtere. Dette går i bokstavelig forstand i bølger. Været kan også ha vært medvirkende. Gråvær betyr lavsesong for båtfolket og båttyvene, like mye som godvær betyr høysesong, sier Per Arne Strandenes, båtsjef i If.

Mange båter på henger – vær ekstra obs

Flere og flere båteiere har sine farkoster på henger, og det skyldes nok folks ønske om å ha båt flere steder, og at det generelt er flere båter og dermed større rift om båtplasser.

- Vi er nå midt i den hektiske klargjøringen av båtene for sommeren, og mange båttyver vet å utnytte dette. Det er grunn til å være ekstra oppmerksom på tyveririsikoen i disse dager, sier Strandenes.

Henger må låses til bil eller lignende

Strandenes minner om at hvis båt er på tilhenger, skal henger være fastslåst til bilen, annet fast punkt eller sikret med kulelås.   Noen fjerner hjulene på hengeren, men dette er nok mest praktisk hvis det er lang tid mellom hver gang båten brukes, sier han.

Husk å merke båten

- I tillegg til pliktig registrering av båten, er det særdeles viktig å merke båt og motor, såkalt Securmark-merking. Vår erfaring er at merkede båter ikke er så interessante for båttyvene. Merkingen er rimelig, og koster fra kr 1.000 og oppover, avhengig av størrelse på båten. Merkingen gjør sjansen for å ha båten i fred betydelig større. Mange båteiere velger også å utstyre båten sin med gjenfinningsutstyr. Slikt utstyr gir forsikringsrabatt, samtidig som den øker muligheten for å finne båten etter tyveri.

Noen kjøper en pakkeløsning med både båt og tilhenger. Båten forsikres, men ofte ikke tilhenger. Det er viktig å huske på at hengeren også må ha egen forsikring for å få dekket tyveri eller annen kaskoskade på hengeren, sier Strandenes

Tyverier for over 80 millioner

I følge FNO utbetalte norske forsikringsselskap 82,7 millioner kroner i erstatninger på grunn av tyveri av/fra båt i 2011, fordelt på 1.738 skader. Skadeutbetalingene på grunn av tyverier viste en synkende tendens i 2011.

Oslo, 24. mai 2012

Kontaktpersoner: