Færre bilsmell på fredag den 13.

Det er mange myter knyttet til at fredag den 13. er en dag full av uhell. Kanskje folk er ekstra forsiktige den dagen, mener If. Det er nemlig ca 10 % mindre bilskader på fredager som faller på den 13.

Det er mange myter knyttet til fredag den 13, blant annet at det er en dag full av uhell. I Norge har det helt fra 1800-tallet vært knyttet overtro til fredager som faller på den 13. Fredager som faller på den 13. har flere år vist seg å ha færre skader enn andre fredager. For eksempel var det i 2008 1212 bilskader i snitt hver fredag i juni, mens det fredag 13. juni var 1089, dvs ca 10 % mindre. - Det kan tyde på at folk flest er noe mer forsiktig og kjører mer defensivt på fredager som faller på den 13, mener Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring Den samme tendensen, med mindre bilskader på fredager som faller på den 13, var helt tydelig også i 2006, da det for eksempel var 18 % færre bilsmell fredag 13. oktober enn andre fredager i oktober. Det kan med andre ord se ut at det lønner seg å tenke på fredag den 13. – i hvert fall bak bilrattet. Det er mye overtro blant folk knyttet til fredag den 13. er tydelig. Dette blir tatt hensyn til ved at for eksempel flyselskap unngår seterad 13. På mange bygninger og terminaler prøver man også å unngå 13. I 2009 er det 3 fredager som faller på den 13, mens det i 2010 er 1. I følge Vennesland er fredager generelt en dag med flere skader enn andre ukedager. Kanskje har det å gjøre med at det går mot helg og at folk gjerne vil raskt hjem eller av sted på hytta, sier hun. Oslo, 11. november 2009 Kontaktperson: Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør, mobiltlf. 928 93 719

Tags: