Finanskrise rokker ikke ønsket om feriebolig i utlandet

Nesten hver tiende nordmann har eller har planer om feriebolig i utlandet. Finanskrisen rokker ikke på dette ønsket. God økonomi, gunstig rente og lavere priser i utlandet, mener If er forklaringen.

Finanskrise til tross, fortsatt er det nesten hver tiende nordmann som har eller har planer om feriebolig i utlandet (9 %). 3 % har feriehus eller feriebolig i utlandet i dag, mens 6 % har planer om dette. Andelen er omtrent den samme som før finanskrisen. Undersøkelsen TNS Gallup utførte for If ble gjort i slutten av november. 933 personer er intervjuet, og resultatet gir et representativt bilde av Norges befolkning.

Romsligere økonomi
- Vi er nok overrasket over resultatet med tanke på alt fokuset som har vært på finanskrisen. Men lavere rente gir romsligere økonomi, samtidig som lavere priser i utlandet trekker i den andre retning, sier Rune Smådal, nordisk leder for Eiendomsforsikring i If.

Nordmenn tenker motstrøms i nedgangstider
- Boligprisene i de dominerende ferieboligmarkedene i Europa og USA vil falle markant fra 2008 til 2009, og med synkende rente i både Norge og EU vil nok mange se sitt snitt til å innfri ferieboligdrømmen i tiden rundt en forventet prisbunn i løpet av 2009. Mot dette virker høy euro- og dollarkurs mot norske kroner, men prisfall i kombinasjon med lave renter vil vinne hos den våkne ferieboligkjøper. Undersøkelsen viser at mange nordmenn er i stand til å tenke motstrøms i nedgangstider. For faktum er jo at det i kriseåret 2009 vil være et soleklart kjøpers marked, sier Tom Andersson, sjefredaktør i magasinet Bolig i utlandet.

Unge ønsker feriebolig - eldre har det
Drømmene om feriebolig er mest utbredt hos de unge; 13 % av de under 30 år sier de har planer om å kjøpe feriebolig. De over 60 år har enten feriebolig allerede (3 %), eller så er planene rimelig konkrete, 2 % innen 5 år og ingen svarer at planene er lenger frem i tid enn dette.

Lavest andel i Nord-Norge
Ønsket om feriebolig i utlandet er det samme over hele Norge, og det er ingen forskjell på by og land. De som allerede har feriebolig finner vi også over nesten hele landet. Andelen med feriebolig i utlandet er lavest i Hedmark og Oppland og Nord-Norge.

Hver femte med planer om feriebolig har imidlertid endret planene sine som følge av finanskrisen. De aller fleste har utsatt planene midlertidig eller utsatt dem inntil videre, mens noen kun har endret planene om type feriebolig eller sted. Endrede planer som følge av finanskrisen ser ikke ut til å ramme noe spesielt feriemål.

Middelhavet er fortsatt nordmenns favoritt
Mer enn hver tredje feriebolig ligger i Norden (39 %), men blant dem som har planer om feriebolig vil 4 av 10 at den skal ligge ved Middelhavet.

100.000 nordmenn har feriebolig i utlandet
God økonomi, lengre ferier, større muligheter for avspasering og mer fleksible arbeidsgivere gjør at ca 100.000 nordmenn har kjøpt seg fritidsbolig i utlandet - enten hus eller leilighet. Undersøkelser viser at stabilt og varmt klima teller mest når vi kjøper feriehus i Europa. Men også muligheter for aktiviteter, rimelig mat og drikke og tilgang på strand og svømmebasseng er viktig.

Egen fritidshusforsikring
- Vi har tatt konsekvensene av at stadig flere av våre nordiske kunder kjøper feriebolig i utlandet, og lanserer derfor en egen ferieboligforsikring som gjelder for fritidseiendommer - hus og leiligheter, samt innbo - i hele EU. En slik forsikring har vært etterspurt, sier Rune Smådal, nordisk leder for Eiendomsforsikring i If.

Oslo, 19. januar 2009
Kontaktpersoner i If Skadeforsikring:
Rune Smådal, nordisk leder for Eiendomsforsikring, mobiltlf. 905 85 326
Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør, mobiltlf. 928 93 719