Fjern maurtuer nær huset ditt

Maur stortrives i fuktskadet treverk, og bør derfor tas på alvor fordi det kan være en indikasjon på en vann- eller fuktskade.  Maur er det hyppigste skadedyrsproblemet i Norge, i følge Anticimex og If.

- Ingen tvil om at urbaniseringen gir større frykt for skadedyr, for eksempel maur. Vi har eksempler på at huseiere i de store byene omtrent blir hysteriske når de oppdager maur inne i huset. Det er ikke farlig med maur, men det krever håndtering, sier Stein Norstein, biolog og fagsjef i Anticimex.

Maur våkner til påske

Stokkmaur og sukkermaur våkner til live rundt påske etter å ha ligget i dvale vinterstid. Mauren ligger kjølig og frostfritt 1 til 2 meter ned i bakken - under eller rundt huset om vinteren. Når mauren våkner av dvalen går det 14 dagers tid før den setter i gang med sine aktiviteter.

Om våren når mauren er aktiv før det er nok mat ute, vil den gjerne inn i huset på leting etter mat. Lange stier av maur besøker tomflasker eller søppel på leting etter sukker. Når mauren finner matkilden, sprøyter den en lukt på bakken som gjør at andre maur kan finne luktsporet frem til maten, en såkalt maursti. Det er smart å ta grep med en gang en ser maur på marsj inn i huset, sier Stein Norstein i Anticimex, biolog og spesialist på skadedyr.

Om sukkermaur

Sukkermaur er fellesbenevnelsen på blant annet svart jordmaur (finnes i hele landet), brun jordmaur (finnes fra Agder-fylkene til Østlandet), gul jordmaur (finnes bare i Østlands-området) og svart tremaur (finnes fra Aust-Agder til Hedmark).

Det er mange sukkermaurtuer ute rundt huset. Tuene legges helst på et varmt sted, som under asfalt, steinheller og langs husveggen. Sol og soloppvarming gjør at tuen er varm hele døgnet, og derfor også i aktivitet hele døgnet.

Ta grep

- Maurstien kan vaskes vekk, og det er viktig å fjerne luktsporet. Start ved matkilden og vask bort hele maurstien med vann og såpe. Maur som trekker inn i huset kan ofte stoppes for en periode ved at grunnmuren sprøytes med maurmiddel oppunder kledningen på de områdene der mauren vandrer. Åtebokser kan også være meget effektivt for å bekjempe maur som kommer inn om våren, sier Norstein.

I følge beregninger fra Anticimex foretas det mellom 5000 og 6000 maursaneringer i Norge i året. Kostnadene ved maursaneringer varierer svært, fra de enkle saneringene på mellom 3.000 og 5.000 kroner til saneringer som krever mange besøk og som fort koster mellom 10.000 og 20.000 kr. Det finnes også eksempler på enda dyrere saneringer. I tillegg kommer byggtekniske kostnader.

Stokkmaur

Stokkmaur kan forekomme i bygninger, og er nok enhver huseiers skrekk. En liten trøst er det at stokkmaur ikke spiser treverk, men den gnager i treverket for å etablere bo. Det er mulig å høre gnagingen i noen uker før boet er ferdig.

- Stokkmauren foretrekker å bosette seg i fuktskadet materialer. Derfor viktig å utbedre alle lekkasjer og råteangrep i hus. Få kyndig hjelp til bekjempelse av stokkmauren. Hvis ikke hele samfunnet blir drept i en operasjon, vil resten av ”flokken” flytte til et nytt sted, og man får en ny skade et ukjent sted i huset, sier Norstein. Han ber huseiere om å være ekstra forsiktig med å lagre ved inntil husveggen. Dette tiltrekker seg maur, fordi veden ofte har mye insekter i seg, sier Norstein.

Skadedyrsanering inkludert i boligforsikringen

En huseier i Rogaland fikk et anbud på 33.000 for å bekjempe stokkmaur i boligen sin. Han holdt på å begynne å danse av glede inne på kontoret hos oss da han hørte at sanering av skadedyr er inkludert i boligforsikringen, og bare med en egenandel på 250 kr, sier produktsjef Rune Smådal i If.

- Sjekk med forsikringsselskapet ditt

- Da skadedyr vanligvis ikke er omfattet av boligforsikringene, er det viktig å sjekke om ditt forsikringsselskap har dekningen er inkludert, sier Smådal i If, der alle husforsikringskunder har denne skadedyrsdekningen inkludert.

Fakta om skadedyrssanering og husforsikringen i If:

• Dekker kostnader forbundet med bekjempelse av skadeinsekter og gnagere, i tillegg til brunmidd, fuglemidd, edderkopper, skrukketroll, skolopendere og tusenbein.
  • Forsikringen gir også tilgang til rådgivning fra Anticimex ved telefon, brev, e-post og lignende.

Oslo, 30. mars 2012

Kontaktperson:

Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør If Skadeforsikring, mobiltlf. 928 93 719

Tags: