Godt halvårsresultat for If i Norge

If Skadeforsikring fikk et teknisk resultat i Norge på 1 543 millioner svenske kroner (SEK) i 1. halvår i år, mot 716 millioner SEK i samme periode 2011. Resultatøkningen er på 115,5 prosent.  Ifs totalkostnadsprosent i Norge ble 81,1 prosent etter seks måneder i år, mot 93,1 prosent i samme periode i fjor.

Det tekniske resultatet for If Skadeforsikrings totale virksomhet i alle land økte med 22,8 prosent til 2 503 millioner SEK for første halvår 2012, sammenlignet med 2 037 millioner SEK i tilsvarende periode i fjor. Totalkostnadsprosenten for årets seks første måneder var 89,4 prosent, mot 92,7 prosent for samme periode i fjor.

- If fremlegger et utmerket resultat i første halvår 2012. Midt i en turbulent omverden har vi, som en følge av et langsiktig og målbevisst arbeid, både et sterkt forsikringsresultat og en god vekst, sier konsernsjef Torbjörn Magnusson i If Skadeforsikring.

Resultat før skatt første halvår i år ble 3 922 millioner SEK, mot 3 762 millioner SEK i samme periode i fjor.

Det tekniske resultatet for If i andre kvartal 2012 ble 1 512 millioner SEK, mens det var 1 154 millioner SEK i 2. kvartal i fjor. Totalkostnadsprosenten var i 2. kvartal 86,4 prosent, mot 91,1 prosent i perioden 2011. Resultatet før skatt i 2. kvartal ble 2 230 millioner SEK, en økning fra 1 804 millioner SEK i samme periode i fjor.

Ifs norske virksomhet

If har virksomhet i hele Norden og Baltikum. Det tekniske resultatet for den norske virksomheten i If var i 1. halvår 1 543 millioner SEK, mot 716 millioner SEK i samme periode i fjor. Totalkostnadsprosenten i perioden ble 81,1 prosent, en forbedring fra 93,1 i 1. halvår i fjor.

For andre kvartal 2012 var det tekniske resultatet for den norske virksomheten 1 199 millioner SEK, mot 463 millioner SEK i 2. kvartal 2011. Totalkostnadsprosenten ble i perioden april-juni 68,9 prosent, en sterk nedgang fra 89,9 prosent i samme periode i fjor.

- Ifs resultat i Norge er bra. Det har vært ekstraordinært få frekvensskader i perioden, samtidig som skadeinflasjonen har vært lav, sier konsernsjef Torbjörn Magnusson i If.

- Resultatet i andre kvartal påvirkes også positivt av avviklingsgevinster, det vil si at gamle forsikringsskader har kostet mindre å gjøre opp enn beregnet.

Sampos resultat

If inngår i finanskonsernet Sampo. Sampokonsernets resultat før skatt for april – juni 2012 var 440 millioner euro mot 369 millioner euro i 2. kvartal i fjor. Resultat pr. aksje for andre kvartal 2012 ble 0,66 euro mot 0,55 euro i samme periode i fjor.

Lysaker, 8. august 2012.

Kontakt: Informasjonsdirektør Jack Frostad, mobil 928 26 255.

If Skadeforsikring er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var i 2011 ca. 40 milliarder svenske kroner og antall ansatte er 6 300. If inngår i finanskonsernet Sampo Abp.