I grøfta på sommerdekk

Et stort antall bilister med sommerdekk er innblandet i ulykker om vinteren. Sist vinter var hele 14 prosent av ulykkesbilene overhodet ikke skodd for vinter-Norge.

Det viser den årlige statistikken til If Skadeforsikring. Når det nå har snødd kraftig flere steder på Østlandet de siste timene, kan vi med sikkerhet slå fast at svært mange ikke har hørt på rådene om å skifte dekk i god tid før første snøfall. Det avspeiles i antall ulykker og uhell de første snødagene i de mest folkerike områdene her i landet. Uakseptabelt med sommerdekk - Det ser ut til at bilistene må få enda klarere beskjed om at det er uakseptabelt å kjøre med sommerdekk vinterstid. Alt for mange fristes til å gamble på sommerdekk i vinterhalvåret, sier Line M. Hestvik, konserndirektør i If Skadeforsikring. Hun ber vegmyndighetene vurdere på nytt om det skal være lov å kjøre med sommerdekk på vinteren i Norge. I dag er det fullt lovlig å bruke sommerdekk hele året. - Statistikken viser at det i vinterhalvåret er flest ulykker i overgangen høst-vinter. Deretter reduseres antall ulykker måned for måned. Folk trenger nok tid til å tilpasse kjøringen til vinterforhold hvert år, men fremfor alt er det for mange som er livsfarlige i trafikken fordi de kjører med sommerdekk, sier Vidar Brustad, teknisk fagsjef hos If Skadeforsikring. Kaotisk og livsfarlig I fjor kom det første snøfallet over Østlandet i morgentimene 29. oktober. Da var det kaos og mange ulykker. I år har vi fått en forsmak noen steder. Snøen tidlig i oktober førte til en 30 prosents økning av antall forsikringsskader, ifølge tall fra If Skadeforsikring. Over 13 prosent av personbilene som var innblandet i ulykker vinteren 2008/09 var skodd med sommerdekk. For varebiler, busser og lastebiler var tallene enda høyere. Den samme trenden ser ut til å fortsette i år. If har allerede mottatt mange skademeldinger hvor det åpenbart er sammenheng mellom snøføre og sommerdekk. Ulykker der biler med sommerdekk er innblandet er også materielt sett de dyreste. Snittprisen for forsikringsselskapene var her ca 34.000 kroner, mens den var ca 29.000 kroner der det ble kjørt med piggdekk eller piggfritt vinterdekk. Gledelig nedgang Tallet på ca 13 prosent er mindre enn vinteren 2007/08, da hele 17 prosent av personbilene med registrerte skader kjørte med sommerdekk. Fram til sist vinter steg sommerdekk-andelen jevnt og trutt, men så snudde det altså. - Dette er selvsagt gledelig nytt, men vi synes det fortsatt er urovekkende mange som ikke skifter til vinterdekk. At andelen gikk ned i fjor skyldes trolig at det var en god, gammeldags vinter på Østlandet, mener Vidar Brustad. I Oslo og Akershus hadde kun 10 prosent av de registrerte ulykkesbilene sommerdekk sist vinter, og den gammeldagse vinteren kan nok ta mye av æren for det. - Da spekulerer ikke folk i at det er godt brøytet og saltet, sier han. Det betyr at en vinter som i år, med mange små snøfall med påfølgende regn, kan føre til en større gambling med sommerdekk. For Østlandet utenom Oslo og Akershus er personbiltallet 12 prosent. For Sørlandet og Vestlandet 18 prosent, og for Trøndelags-fylkene og nordover er det 11 prosent. Tradisjonelt er det befolkningen nordpå som er flinkest til å skifte til sommerdekk.