Innbrudd gjør nordmenn redde og utrygge

Halvparten av Norges befolkning sier de er blitt mer utrygge på grunn av utviklingen i vinningskriminaliteten her i landet. Den kraftige økningen i boliginnbrudd gjør folk flest urolige.

I innspurten av valgkampen kommer det nye tall på bordet som gir politikerne en kraftig utfordring. I en undersøkelse utført for If Skadeforsikring går det fram at hele 47 prosent av befolkningen føler seg mer utrygge på grunn av den nye vinningskriminaliteten, ofte knyttet opp mot folk fra Øst-Europa. Kraftig vekker - Denne utviklingen bør være en vekker for noen og enhver. Det er ille at folk ikke føler seg trygge i sine egne hjem, sier Line M. Hestvik, konserndirektør i If Skadeforsikring. Tall fra alle forsikringsselskapene viser at erstatningsutbetalinger etter boliginnbrudd økte med hele 23,3 prosent første halvår 2009, sammenlignet med samme periode i fjor. Samlede erstatningsutbetalinger for boliginnbrudd ble 278 millioner kroner. Dersom utviklingen fortsetter vil samlede erstatninger bli rekordhøye 569 millioner kroner på årsbasis. Politiet peker mot Øst-Europa Politiets halvårlige oppsummering nylig bekreftet trenden med økende vinningskriminalitet. Ifølge politiet er det omreisende kriminelle fra Øst-Europa som står for mye av veksten. - Disse bandene er med på å gjøre folk mer utrygge. I forhold til det vi har sett tidligere er bandene frekkere, mer systematiske og ”drillet” til å stjele dyrere eiendeler, sier Line M. Hestvik i If. Hun legger til at folk over hele landet må passe på hus og eiendeler, for bandene reiser over hele Norge, ikke bare rundt de store byene. Hestvik ber også folk om å være nøye med å bruke alarm og låse dørene. Vil sikre seg bedre I undersøkelsen, som er utført av YouGov for If Skadeforsikring, går det også fram at mange nå sikrer huset sitt bedre. Som en direkte følge av kriminalitetsutviklingen har 28 prosent av befolkningen sikret hus og eiendeler bedre. I tillegg sier ytterligere 30 prosent at de vurderer å gjøre det. - Tallene forteller at det ikke blir gjort nok for at folk skal føle seg trygge hjemme hos seg selv. Vi i If stiller selvsagt opp når hendelsen har skjedd, men det er ikke nok. Det må settes inn mer ressurser på forebygging og etterforskning dersom vi skal få bukt med dette økende problemet, sier Hestvik.