Julestress ga bulketopp

If Skadeforsikring mottok rekordmange skadesaker etter gårsdagens julestress. Nesten hvert minutt mellom seks på morgenen og midnatt skjedde det en kollisjon et sted i Norge. Det ser ut til at 22. desember blir årets travleste skadedag for If, akkurat som i 2008.

Tallene er ikke helt komplette ennå, men bildet er entydig; If Skadeforsikring alene mottok 235 skademeldinger i går. Dersom vi legger If Skadeforsikrings markedsandel til grunn, var det ca. 800 kollisjoner eller utforkjøringer i går, 22. desember. Det tilsvarer nesten én hendelse hvert minutt mellom seks om morgenen og midnatt. Dette er 25 prosent flere skader enn et vanlig døgn. Uheldige venner - To gode venner var kanskje ekstra uheldige i går. Historien får stå som et eksempel på julestresset disse dagene, forteller Ivar Kristian Andersen, skadesenter-leder for If i Kristiansand. - Den ene mannen var ute med bilen sin for å levere gave til en nær venn. I det han svingte av veien og inn i vennens oppkjørsel, rygget vennen ut av oppkjørselen, med det resultat at de braste i hverandre, sier Andersen. De to er ikke alene om å kollidere, for det er overrepresentasjon av kollisjoner i skadestatistikken i dagene før jul. - Det kommer nok mye av tette parkeringsplasser på kjøpesentrene, stress og mange flere mennesker enn vanlig ute på handletur, mener Andersen i If Skadeforsikring. Vær forsiktige i dag Men det er ingen grunn til å slappe av og tenke at du slapp unna i år. Også i dag er det erfaringsmessige svært mange påkjørsler og kollisjoner. Lillejulaften er også en travel dag for alle handlende, og dermed forsikringsselskapene. For Ifs del kan den nesten måle seg med gårsdagen. - Bruk god tid når du er ute og handler i dag. Kjør forsiktig og følg også ekstra godt med på andre trafikanter, er rådet fra informasjonsrådgiver Jon Berge i If Skadeforsikring. - Da unngår du kanskje en kjedelig start på jula, sier Berge. Rolig romjul Ifølge tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon kommer vi sannsynligvis til å småbulke for rundt 10 millioner kroner de siste par dagene før jul. Ryggeulykker og påkjøring av parkerte kjøretøy er de vanligste skadene. I romjula går tallet på trafikkskader kraftig ned. Og årets bunnotering inntreffer ofte 1.juledag når vi tar det med ro og det ikke er så mye trafikk på veiene.