Kommunale fyrverkeri tar over for private

Færre nordmenn vil kjøpe fyrverkeri i år. Forbud mot pinneraketter og stadig flottere kommunale fyrverkeri, mener If er årsaken.

I en spørreundersøkelse som TNS Gallup har gjort for If i november, fremkommer det at 3 av 4 nordmenn vil kjøpe mindre fyrverkeri etter at forbudet mot pinneraketter ble innført fra nyttår 2008/2009. Også 2 av 3 unge under 30 år vil kjøpe mindre og nærmest kutte ut innkjøp av raketter, selv om bakkebatterier fortsatt er lovlig å kjøpe. - At så mange som 3 av 4 nordmenn i spørreundersøkelsen sier de vil kjøpe mindre fyrverkeri i år er nok en respons på rakettforbudet. Det kan også skyldes at de kommunale fyrverkeriene har vært en slager. De er både flotte, lettvinte og gratis å se på, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i If Skadeforsikring. Fortsatt lov med bakkefyrverkeri Bakkefyrverkeri eller effektbatterier er altså fortsatt lovlig å kjøpe, selv om hver åttende nordmann har opplevd ulykker ved bruk av dem og forsikringsselskapene rapporterer om de mest alvorlige personskadene ved bruk av slike raketter. - Vi får innemeldt de mest alvorlige personskadene etter bruk av bakkfyrverkeri, og dette har vært en tendens de siste årene. Skadene viser at det er to typer risiko ved bakkebatterier: At skuddene fra fyrverkeriet tar en uventet retning, og at folk går for tidlig bort til batteriet etter siste skudd, sier Vennesland. Mindre salg også av bakkfyrverkeri Det kan imidlertid se ut som om forbudet mot pinneraketter også fører til mindre salg av bakkefyrverkeri eller effektbatterier. Mer en halvparten i undersøkelsen svarer nemlig at de nærmest vil kutte helt ut å kjøpe bakkebatterier. Dette gjør seg gjeldende i både byer og på landet. Selv blant de yngste under 30 år, svarer omtrent 2 av 3 at de vil kjøpe mindre eller nærmest kutte ut å kjøpe bakkebatterier. Vestfold, Agder-fylkene og Møre og Romsdal skiller seg ut Bare vestfoldinger og de fra Agder-fylkene og Møre og Romsdal opprettholder i størst grad fyrverkeri. Her er andelen høyest blant dem som vil kjøpe samme mengde bakkefyrverkeri som tidligere. Det kan ha sammenheng med at man i disse fylkene i lavere grad organiserer kommunale oppskytinger. Følger etter Europa med kommunale fyrverkeri - Vi er ved et tidsskille i Norge når det gjelder fyrverkeri, og følger også her etter Europa, der det i lang tid har vært tradisjon med offentlige fyrverkeri Nyttårsaften, og i mindre grad private. Vi vil oppfordre enda flere kommuner til å organisere fellesoppskytinger. Det er både trygt og flott, og er med å skape en felles markering av nyttårsskiftet, sier Emma Elisabeth Vennesland. - Alt tyder på at nordmenn har sett hvor velkomponerte og flotte de kommunale oppskytingene av fyrverkeri har vært, og at mange er glad for å slippe å stå i hagen i kulden Nyttårsaften, og kløne med oppskytingen. Mange har nok erfart at selskapet eller festen er i ferd med å ebbe ut når de kommer inn etter oppskytingen, sier Vennesland. Oslo, 29. november 2009 Kontaktperson i If Skadeforsikring; Ass. informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland, mobiltlf. 928 93 719