La ikke familiebildene bli ødelagt i PC - krasj

Pressemelding If Skadeforsikring 17. november 2005 La ikke familiebildene bli ødelagt i PC - krasj EuroFoto i Sogn og Fjordane har inngått avtale om fotolagringstjeneste for 3,6 millioner If-kunder i Norden. Forsikring gir økonomisk beskyttelse når det hender noe. Alt kan imidlertid ikke kjøpes for penger. Seks av ti personer oppgir at fotografiene er det man er mest redd for å miste om det skulle brenne hjemme*. Når nå stadig flere mennesker begynner å lagre bildene sine digitalt, behøver ikke hjemmet å brenne for at man skal miste familiebildene. Det holder med en PC-krasj for at hele familiealbumet skal gå tapt. Nå tilbyr If skadeforsikring sine kunder å lagre sine digitale bilder helt gratis og sikkert - og i tillegg få rabatt på bildekopieringen. - Det er et meget bra tilbud og det er hyggelig at vi nå kan tilby våre kunder å oppbevare sine bilder digitalt uten at man behøver å uroe seg for at de skal gå tapt, sier internettansvarlig Tor-Egil Lerjemark i If. Markedet for digitale bilder har eksplodert de senere årene. Digitale kameraer ser ut til å ta nesten 95% av kamerasalget i Norge i år. Salget forventes å bli 500.000 enheter, og i tillegg kommer mobiltelefoner med kamera. Stadig flere mennesker tar vare på sine bilder i hjemme-PC`en i stedet for i vanlige album. Men det innebærer en falsk trygghet å tro at bildene er sikre i maskinen. Om man ikke tar en backup-kopi er bildene borte hvis maskinen skulle krasje. Dessuten er det også en risk for at noen tar seg inn i maskinen og kopierer bilder. If har derfor lagt meget stor vekt på sikkerheten ved planleggingen av den nye tjenesten. - Vi har stilt meget høye krav til brukervennligheten og fotokvaliteten hos vår samarbeidspartner EuroFoto for å forsikre oss om en optimal tjeneste. EuroFoto har levd opp til alle våre ønsker og jeg er overbevist om at våre kunder vil bli fornøyde, sier Internett-ansvarlig Tor-Egil Lerjemark i If. - Vi er stolte og glade for å ha blitt valgt som leverandør til If. Vi har tilpasset vår fototjeneste slik at Ifs 6.600 ansatte og 3.6 millioner kunder kan sikre sine digitale bilder hos oss, og benytte seg av det mangfold av muligheter dette gir, sier Atle Hauge, Styreformann i Eurofoto. Når kunden skal begynne å bruke tjenesten "Mine foto" går man inn på Ifs hjemmeside og bestiller et passord til sin personlige nettplass "Mine forsikringer". Når passordet kommer etter ca. tre dager etablerer man selv en konto hos EuroFoto og kan begynne å bruke tjenesten direkte. Lagringstjenesten vil åpnes for Ifs kunder fra 28. november. Foruten at man kan legge inn et ubegrenset antall album, finnes dessuten en mappe der kunden kan lagre bilder av sine verdisaker. Disse bildene kan sendes til Ifs skadebehandlere som vedlagt materiale ved en eventuell skade. EuroFoto er størst i Norge på digital fotofremkalling med en markedsandel på ca. 40 prosent. De ble nylig utpekt av TV2 til "Best i test" for god bildekvaliteten og brukervennlighet. *Gallupundersøkelse i Norge på oppdrag fra If i oktober 2004 viste at 62 prosent av de spurte svarte at fotografier var det man var mest redd for å miste. For ytterligere informasjon: Internett-ansvarlig: Tor-Egil Lerjemark +47 93480227 Informasjonsdirektør: Jack Frostad +47 92826255 If Skadeforsikring er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var i 2004 36 milliarder svenske kroner og antall ansatte er 6 600. If inngår i finanskonsernet Sampo Plc. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no