Mulig å kjøpe hus i Spania på billigsalg

Hus i Spania selges nå med 40 % rabatt fra toppåret i 2006. Bruk advokat og megler, er rådet fra spesialister. Fred og ro, samt fravær av stress er årsaken til at Eli og Carl I Hagen har kjøpt hus i Spania.

Hus eller leilighet i Spania med sitt varme og stabile klima og lave levekostnader, frister nordmenn. Et stort antall usolgte boliger i Spania gjør et kjøp ekstra interessant for nordmenn med høyere kjøpekraft enn noensinne. Spania er nordmenns favoritt, og mer enn hver fjerde som enten har eller har planer om feriebolig i utlandet svarer nettopp Spania. Dette fremgår i en stor boligundersøkelse som TNS Gallup har gjort for If Skadeforsikring der det fremgår at 1 av 10 nordmenn har eller har planer om å kjøpe feriebolig i utlandet. Eli og Carl I Hagen: Fred og ro og langt fra stress - Det forbauser oss ikke at Spania er favoritten blant nordmenn som har eller har planer om feriebolig i utlandet. I det kalde nord er det mange som oss som ønsker noen ukers opphold i Syden med et varmt og godt klima, og fred og ro langt fra stress, sier Eli og Carl I Hagen, som har bolig i Spania. Tom Andersson: Mulig med 40 % rabatt på boligkjøpet 1,2 millioner nye, usolgte boliger, ytterligere 300.000 boliger under bygging, i tillegg til rundt 600.000 boliger for salg i det spanske annenhåndsmarkedet, er de harde fakta. - Nå er det kjøpers marked i Spania, men ta deg gjerne god tid når du leter etter drømmeboligen. Prisene vil fortsatt holde seg lave de neste par årene, sier Tom Andersson, redaktør av Bolig i utlandet. Han viser til at offisielle spansk statistikk viser at prisnivået er lavere enn på 4-5 år, og at prisnedgangen er større i de typiske ferieområdene enn i de store byene. - Det er mulig å finne gode ferieboliger på den spanske fastlandskysten til minimum 30 % rabatt i forhold til toppnoteringer i 2005/06. Faktisk er det mulig å finne dem med ca 40 % rabatt, men da skal du lete en stund, sier Andersson, som mener det er tryggest å kjøpe en bolig som allerede står ferdig. – Og bruk profesjonell kjøpshjelp – en god advokat i tillegg til megler du har innhentet referanser på, sier han. Geir Ormseth: Bruk advokat til å ordne formalitetene Redaksjonssjef Geir Ormseth, Dine Penger mener at det er viktig å være like grundig i kjøpsprosessen i Spania som hjemme i Norge. - Gjør deg lokalkjent ved å leie først, og bruk advokat til å ordne formalitetene. Da unngår du å havne i en økonomisk hengemyr, sier han Ormseth forklarer det høye antallet som har planer som planlegger å kjøpe feriebolig i utlandet sett i forhold til finanskrise og stram økonomi på følgende måte: - Norge er annerledeslandet som er minst berørt av finanskrisen. Det er helt feil at det er strammere økonomi for folk flest. Virkeligheten er faktisk at de aller, aller fleste nordmenn har opplevd betydelig økt kjøpekraft i 2009, mest på grunn av lav rente, men reallønnsvekst har også bidratt. I Norge har finanskrisen løftet arbeidsledigheten med bare 1 prosentpoeng. Det er altså 99 % som ikke har mistet jobben. Norge er godt på vei ut av krisen nå. De som var bekymret for sin egen jobb under krisen, er nå blitt trygge på jobben. Også i 2010 vil de aller fleste faktisk ha en bedre økonomi enn de noen gang har hatt. Fremtidstroen er tilbake blant nordmenn, og det er fremtidstroen er helt avgjørende for om man kjøper av bolig - enten den ligger i Norge eller Spania, sier Ormseth. Rune Smådal: Forsikring i utenlandske selskap har vært problematisk - Vi har tatt konsekvensen av at nordmenn i stadig større grad trekker utenlands under ferie og fritid, og har derfor etablert en forsikringsløsning for fritidsboliger i utlandet. Forsikring i utenlandske selskaper har vært problematisk for mange nordmenn i forhold til å forstå ulike dekningsalternativer, markedsstandarder og ikke minst håndtering av skadesituasjoner på et fremmed språk. Som eneste etablert forsikringsselskap er vi glad for å kunne tilby denne type løsninger også for eiendom i utlandet, sier Rune Smådal, nordisk leder for eiendomsforsikringer i If. Oslo, 23. februar 2010 Kontaktpersoner: Geir Ormseth, Dine Penger, mobiltlf. 952 72 936 Tom Andersson, redaktør Bolig i utlandet, mobiltlf. 992 80 740 Rune Smådal, leder eiendomsforsikringer i If, mobiltlf. 905 85 326