Påsketyver på gulljakt

Høye gullpriser gjør smykker spesielt attraktive for påsketyvene. Unngå å oppbevare smykkene lett tilgjengelig på bad og soverom, er rådet fra If Skadeforsikring.

Tyvene kan i løpet av minutter raske med seg store verdier hvis lett omsettelige og dyre gjenstander ligger åpent fremme.

Innbruddstyvene elsker alt verdifullt som kan stjeles raskt og enkelt. Smykker, dyre klokker, sølvtøy og kontanter står øverst på ønskelisten.

– I løpet av de siste ti årene har gullprisen mer enn femdoblet seg, så smykker er blitt meget ettertraktet, påpeker kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If Skadeforsikring.

– Det enkleste du kan gjøre for å unngå tyveri i påsken, er å avtale med naboer som er hjemme om å følge med på hus og eiendom. Få de til å ta inn eventuell post og putte en og annen søppelpose i din avfallsbeholder. Uansett hvordan man sikrer boligen sin med alarm og andre tiltak, er nabohjelp svært viktig, sier han.

Gullsmedforbundet fastslår at mange ikke har god nok oversikt over smykkene sine.

– Lag lister, og husk å fotografere det du har. Hvis du har dyrere smykker, ta gjerne turen til en gullsmed for å få de taksert, er rådet fra administrerende direktør Ingebjørg Alfsen i Norges Gullsmedforbund.

En del velger å oppbevare arvestykker og andre smykker med stor affeksjonsverdi i den gode, gamle bankboksen. Andre velger å kjøpe safe til hjemmet.

– Gjør det i alle fall vanskeligere for tyvene enn å ha smykkeskrinet fremme på badet eller alle ringene i øverste nattbordskuff, sier Sigmund Clementz i If.

Gull og diamanter er populært hos tyvene, men annet frister også:

Ikke la kontanter eller bærbare datamaskiner ligge på utstilling og lett synlig fra vinduene. Ta en runde rundt i huset før du drar på påskeferie, og se hva som enkelt kan ryddes bort av verdigjenstander, lyder If Skadeforsikrings råd.

Innbruddstyvenes 10 på topp

1. Smykker, dyre klokker og sølvtøy
2. Kontanter
3. Digitale kameraer
4. Bærbare datamaskiner
5. Håndholdte dataspill
6. Musikkspillere og spillkonsoller
7. Nye mobiltelefoner og nettbrett
8. Kostbare solbriller
9. Merkeklær
10. Pass

Kilde: If Skadeforsikring

10 tips for å unngå påskeinnbrudd

1. Få naboer som er hjemme til å følge med, ta inn post og kaste litt søppel i din avfallsbeholder.
2. Få boligen til å se bebodd ut. La gardinene være trukket fra og sett tidsur på noen lamper. Slå på og slukk dem til litt ulike tider.
3. Lås garasje og utebod. Lås inn hageredskaper, verktøy og stiger som kan bli brukt under innbrudd.
4. Ikke la blomstene visne i vinduspostene.
5. Viderekoble gjerne fasttelefonen til mobilen. Da kan ikke tyven kontrollringe.
6. Enveisskruer til vinduslistene gjør det vanskeligere å fjerne vindusglassene.
7. Vær forsiktig med å oppdatere Facebook og Twitter med at du er på påskeferie. Sørg i det minste for at Facebook-profilen din ikke er åpen for alle og enhver.
8. Tyver unngår gjerne hus med innbruddsalarm. Merk tydelig at du har alarm.
9. To låser på ytterdøra gjør det vanskeligere å bryte seg inn og bære gjenstander ut.
10. Ikke ha lett omsettelige verdigjenstander synlig fremme.

Kilde: If Skadeforsikring

For mer informasjon og intervjuer:

Kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz, tlf: 98 24 98 05, e-post: sigmund.clementz@if.no

If Skadeforsikring er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var i 2011 ca. 40 milliarder svenske kroner og antall ansatte er 6 300. If inngår i finanskonsernet Sampo Abp.

Tags: