Skal diskutere flomflytting i dag

Forsikringsbransjen og myndighetene vil i dag diskutere hva som kan gjøres for å bidra til at hardt flomrammede kan flytte til tomter som ikke blir utsatt for flom gang på gang.

Etter initiativ fra forsikringsselskapet If har beredskaps- og justisminister Grete Faremo (Ap) kalt inn de største skadeforsikringsselskapene og Finans Norge til flommøte i dag klokken 11.00 i Justisdepartementet.

Også miljøvernminister Bård Vegard Solhjell (SV) vil delta fra regjeringen.

Representanter for bransjeorganisasjonen Finans Norge, If Skadeforsikring, Gjensidige, Tryg og Sparebank1 deltar etter invitasjon fra Faremo.

Forsikringsbransjen påpeker at mange boliger er svært utsatt for flom. Flere av områdene som ble hardt rammet denne gangen, var også sterkt berørt av flom i 2011.

– Vi vil at myndighetene og forsikringsselskapene i samarbeid skal finne ordninger som gjør det mulig å bosette seg på en tomt som er trygg. Ingen er tjent med at folk skal leve i frykt for at huset skal bli tatt av flom. Her må vi sammen finne gode løsninger, sier konserndirektør Morten Thorsrud i If.

Møtet vil starte i Justisdepartementet (Gullhaug Torg 4A i Oslo) klokken 11.00. Etter at møtet er ferdig vil det være mulig for pressen å treffe aktørene.

Dersom du ønsker individuelt intervju med Ifs konserndirektør Morten Thorsrud eller gjøre avtale om deltakelse i etermedium, ta kontakt med Ifs pressekontakt.

Pressekontakt - If Skadeforsikring / konserndirektør Morten Thorsrud:
Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver, telefon 98 24 98 05 - sigmund.clementz@if.no

If Skadeforsikring er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var i 2012 ca. 40 milliarder svenske kroner og antall ansatte er 6 200. If inngår i finanskonsernet Sampo Abp.