Skummel nattlig mobillading

Nesten alle unge mellom 15 og 29 år lader mobiltelefonen sin om natta, ifølge en undersøkelse utført for If Skadeforsikring. Med bakgrunn i en iPhone som fikk brannskader under lading nylig, ber selskapet om at folk er forsiktige med nattlading.

I undersøkelsen utført av TNS Gallup for If Skadeforsikring, kommer det fram at hele 93 prosent av alle mellom 15 og 29 år lader telefonen sin mens de sover. For befolkningen generelt er også tallet høyt: 70 prosent oppgir at de lader nattestid. Brannfare - Vi vil gjerne be folk om å lade telefonen sin mens der våkne. Selv om eksemplene på at telefoner har tatt fyr er få, handler dette om å unngå en risiko for brann, spesielt mens man sover. Lad heller telefonen din mens du er på jobb eller skole, eller mens du ser på tv om kvelden, sier Jon Berge, informasjonsrådgiver hos If Skadeforsikring. Han sier en brann kan få fatale følger. - En mobiltelefon som tar fyr avgir svært farlige gasser. Hvis du i tillegg har den til lading på nattbordet eller i sengen kan det gå svært galt, sier Berge. I sengen En iPhone-applikasjon som er blitt svært populær er den såkalte ”Sleep Cycle”. Da skal du ha telefonen i senga for å overvåke søvnen din. Produsenten av den uttaler at det er greit å legge den under lakenet, men at man ikke skal ha telefonen under puta eller madrassen. - Dette bør man uansett ikke gjøre. Vi har nå eksempler på at telefoner er brannskadde. Hadde dette skjedd mens telefonen lå under lakenet, kunne det blitt svært farlig, sier Jon Berge hos If. Gode råd Rådene fra If Skadeforsikring er klare. 1. Lad telefonen mens du er våken og kan følge med. 2. Ta også laderen ut av støpselet når telefonen ikke lades. Selv om det ikke er noen stor brannfare forbundet med at den står i, trekker den strøm unødvendig. - Neste gang vi er ute og undersøker hvor mange som lader mobilen nattestid, håper vi tallene har gått kraftig ned. Selv om mange syns det er praktisk å lade om natten, er det ingen grunn til å ikke gjøre det på dagtid, sier Jon Berge.

Tags: