Sykkelhoteller er dårlig nytt for tyvene, men bra for miljøet

Neste måned åpner et sykkelhotell med 244 plasser på Drammen stasjon. Hotellet har adgangskontroll og er kameraovervåket. Aksjonsgruppen «Ikke stjel sykkelen min!» og If Skadeforsikring ønsker flere sykkelhoteller i Norge. God tyverisikring senker terskelen for å bruke sykkel for mange.

Kollektivknutepunkter, innfartsparkeringer, tettsteder og byer har mye å hente på bedre tilrettelegging for trygg sykkelparkering, mener Sveinung Sørbye, leder av «Ikke stjel sykkelen min!».

Kvier seg for å forlate sykkelen

– Flere vil garantert bruke sykkel når de ikke er redde for at den blir stjålet. Altfor mange får ødelagt sykkelgleden sin av frykt for tyveri, sier han.

If Skadeforsikring påpeker at tryggere parkeringsmuligheter vil gjøre det attraktivt å bruke sykkel for enda flere i samband med kollektivreise til og fra jobb, særlig rundt de store byene.

– Sykkelhoteller er dårlig nytt for folk med uærlige hensikter, men positivt for de som vil bidra med sitt til miljøet og holde seg i form. Mange kvier seg for å sette fra seg sykkelen hvor som helst – med rette. Disse avanserte sykkelparkeringene vil gjøre terskelen for å bruke sykkel lavere for mange, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Forsikringsselskapet mener byplanleggere og samferdselspolitikere fra hele landet bør spandere en time i Drammen for å ta hotellet nærmere i øyesyn og sanke ideer.

Politiet: - Sykkelhotell er glimrende

I fjor ble det meldt inn 10 500 stjålne sykler til forsikringsselskapene i Norge, ifølge ferske tall fra Finans Norge. I tillegg kommer alle de tusenvis av sykler som har verdi under egenandel og derfor ikke kommer med i statistikken.

Bare i hovedstaden ble over 3900 sykler meldt stjålet i fjor, viser tall fra Oslo-politiet.

– Sykkelhotell er et glimrende tiltak, mener stasjonssjef Bjørn Hansen ved Sentrum politistasjon i Oslo.

– En del sykler har en verdi som nærmer seg en månedslønn for mange. Sykkelhotell bidrar til å få ned tyveristatistikken og å få flere over fra fire til to hjul, sier han.

I Drammen åpner det første sykkelhotellet i april, midt i byen ved jernbanestasjonen. Det er planer om at to Drammens-stasjoner til skal også få sykkelhotell, Gulskogen og Brakerøya.

Stasjoner eldorado for sykkeltyver

– Ved stasjonene har vi vært plaget av sykkeltyverier. Derfor har vi lagt stor vekt på at hotellet skal ha adgangskontroll, være godt opplyst og kameraovervåket, opplyser Elisabeth von Enzberg-Viker, samferdselsplanlegger i Drammen kommune.

Hotellet har plass til 244 sykler. Fire av plassene er forbeholdt sykler med vogner. I tillegg er det lagt til rette for åtte ladepunkter for el-sykler. Selvsagt er også en sykkelpumpe på plass.

Brukerne oppretter abonnement på hotellet via mobilen, og telefonen fungerer også som nøkkel. Sykkeleieren ringer bare nummeret til døren, og den vil bare åpne seg hvis samtalen kommer fra en telefon som har et aktivt hotellabonnement. Månedsprisen for parkeringen i inngjerdingen under tak vil være rundt 50 kroner.

– Vi har endelig fått realisert en gammel drøm om å designe sikre løsninger for syklister som ønsker å kunne bruke sin beste sykkel i byen, og ikke bare i skog og mark. Smart-telefonteknologien gjør det jo også både morsomt og enkelt å bli med for alle, sier sivilarkitekt og professor Magne Wiggen i MMW Arkitekter.

Det har kostet kostet 2,8 millioner kroner å bygge sykkelhotellet, som er et prosjekt i regi av Jernbaneverket, Rom Eiendom og Drammen kommune. Anlegget er finansiert av Buskerudbyen. MMW Arkitekter har tegnet sykkelparkeringen. Drammen stasjon har i tillegg til sykkelhotellets 244 plasser uteparkering for 260 sykler.

I Norge finnes det inngjerdede sykkelparkeringer blant annet ved togstasjonene i Asker, Fredrikstad og Bergen, men Drammens nye sykkelhotell er foreløpig det mest avanserte anlegget her til lands.

Bildetekst:

Sykkelhotellet i Drammen ligger i tilknytning til stasjonen og har plass til 244 sykler. Anlegget er kameraovervåket, godt opplyst og døren inn åpnes ved å ringe et døråpnernummer med mobilen. Bare de som har abonnement får tilgang til den avanserte sykkelparkeringen.

Illustrasjon: mmw.no

Oslo, 4. mars 2013

Kontaktpersoner:

• Sigmund Clementz, kommmunikasjonsrådgiver i If Skadeforsikring, telefon 98 24 98 05 / 67 84 12 26 - sigmund.clementz@if.no
  • Sveinung Sørbye, leder i aksjonsgruppen «Ikke stjel sykkelen min!», telefon 41 14 08 81
  • Elisabeth von Enzberg-Viker, samferdselsplanlegger i Drammen kommune, telefon 92 61 89 55
  • Magne Wiggen, sivilarkitekt/professor i MMW Arkitekter, telefon 90 52 00 60 / 22 17 34 40

If Skadeforsikring er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Ifs premieinntekter var i 2011 ca. 40 milliarder svenske kroner og antall ansatte er 6 300. If inngår i finanskonsernet Sampo Abp.

Tags: