Syv ganger flere personskader innendørs enn i langrennssporet

Langrenn har et oppsving i popularitet, blant turgåere og blant voksne, barn og ungdom. Det meldes om rekorddeltakelse i turrenn og på skikurs som arrangeres. I følge If er det lav risiko for personskader i skiløypa.

Det meldes om rekorddeltakelse på de mange turlangrenn som arrangeres. Birkebeineren ble fulltegnet med 10.000 deltakere på få sekunder, turrennet i Marcialonga hadde 2.400 norske deltakere, mens Holmenkollen Skimaraton nylig hadde 6.000 skientusiaster på startstreken. Kurs i langrennsteknikk for voksne og skileikkurs blant barn er populære, og Skiforeningen har aldri tidligere opplevd make til tilstrømming til kursene. Voksenkursene har doblet seg på tre år, og over 9.000 barn i østlandsområdet deltar på skileikkurs.

- Langrenn er populært som aldri før. - Helsegevinsten, gode snøvintre og økende bevissthet rundt norske skitradisjoner, kan nok forklare den økende skiinteressen i Norge, mener Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Skjer flere skader innendørs enn i skiløypa

I løpet av de siste 4 årene har If fått meldt totalt 131 personskader knyttet til vanlig langrennsaktivitet, det vil si skigåing utenom konkurranser. - Når vi vet hvilket voldsomt oppsving langrennsaktiviteten har hatt de siste årene, kan vi trygt si at skadefrekvensen er lav. Til sammenligning registrerte vi perioden januar til mars syv ganger så mange personskader som følge av tilfeldig aktivitet innendørs som for langrennsskader, sier Marit Krohg, rådgivende lege i If Skadeforsikring.

- Det er umulig å gardere seg mot ulykker. Men å gå på ski er forbundet med svært lav risiko. Frykt for skader bør derfor ikke være noen grunn til å bli liggende på sofaen. Langrenn er en flott aktivitet hvor du trener både balanse, styrke og kondisjon, og i tillegg til å få mye frisk luft og fine naturopplevelser, sier Krohg.

Få alvorlige skader

Av de 131 skiskadene If har fått innmeldt fra langrennsaktivitet de 4 siste årene, er det bare 2 alvorlige skader; ett komplisert beinbrudd og et alvorlig brudd i ryggen, i tillegg til ett dødsfall der skadelidte kjørte utfor et stup på fjellet.

- Over 1/3 av de meldte skadene har vært lite alvorlige, uten behov for sykehusinnleggelse. De vanligste skadene er brudd eller leddskader i beina (47 %) eller armene (30 %). Skader av ansikt eller tenner kommer på 3.plass med 13 %. De fleste skadene skjer nok i forbindelse med fall i utforkjøringer. Høyeste andel skader er i aldersgruppen 11 – 20 år (26 %). Resten er tilnærmet likt fordelt i de øvrige aldersgruppene. Det er også lik fordeling mellom kvinner og menn, i følge Marit Krohg.

Skileik sunn innfallsport for fysisk aktivitet

Langrenn og skileik for barn er en super innfallsport for fysisk aktivitet og utvikling, mener skiinstruktør Hans Petter Daviknes, som til daglig er skadekonsulent i Europeiske Reiseforsikring.

- Da jeg var barn var det langrenn som gjaldt; hopprenn i hagen, ”skiskyting” med snøballer, og korte skiturer i kjent miljø. Slikt grunnlag har mange barn fått i oppveksten, og ingen tvil om at dette gir fordeler senere i livet, sier Daviknes, som oppfordrer foreldre til å la barna ha det gøy på ski.

- La barna få leke, hoppe og la dem falle. Skileik utvikler balanse og generelle skiferdigheter. God balanse og bevegelighet er viktig for de fleste idretter. Derfor er langrenn og skileik for barn et ypperlig grunnlag for sunn fysisk utvikling. Man trenger ikke dra til skogs for å ha det gøy på ski. En hageflekk eller den lokale parken kan være mer enn nok til mange timers skileik, og en liten bakke med et hjemmelaget hopp, gir mestrings- og lykkefølelse, sier Daviknes.

Oslo, 17. februar 2012

Kontaktperson i If Skadeforsikring og Europeiske Reiseforsikring:

Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør, mobiltlf. 928 93 719