Tid for dekkskift: Menn følger værmeldingen - kvinner følger kalenderen

Norske bilister liker å ha fast grep på veien om vinteren. Likevel venter hver åttende bilist med å skifte vinterdekk til snø og is er et faktum. I Oslo og Akershus er de raskest til å legge om til vinterdekk.

I en helt fersk undersøkelse som TNS Gallup har foretatt for If Skadeforsikring, fremkommer det at hver åttende bilist (13 %) venter med å skifte til vinterdekk til etter at den første snøen har kommet, og is har lagt seg på veien. I Oslo/Akershus er bilistene raskest til å legge om til egnede dekk. Bare 5 % venter til den første snøen har kommet. Som glatte selskapssko - Å kjøre med sommerdekk på is og snøføre kan best sammenlignes med å gå med glatte selskapssko på glattisen, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring. De yngste er raskest til å legge om til vinterdekk. Andelen bilister under 30 år som først legger om til vinterdekk etter den første snøen har kommet er nede i 9 %, mens den er 16 % blant bilister mellom 30 – 44 år. Menn hører på Gislefoss Andelen menn og kvinner som legger om til vinterdekk i tide er omtrent lik, men utløsende faktor er litt forskjellig. - Det kan se ut som om mannlige bilister i større grad følger med på værmeldingen når det gjelder tidspunkt for å skifte om til vinterdekk, mens kvinner mer ser på kalenderen når det gjelder tidspunkt for dekkskift, sier Emma Elisabeth Vennesland. Flere finner på glattisen 1048 personer har vært med i undersøkelsen til TNS Gallup, som også er gjennomført i Finland og Sverige. Resultatet viser at finnene venter enda lengre med å legge om til vinterdekk enn både nordmenn og svensker. Dobbelt så mange finske bilister som norske utsetter dekkskiftet til etter den første isen har lagt, 25 % i Finland mot 13 % i Norge og 14 % i Sverige. 3 millimeter mønsterdybde Husk at mønsterdybden på vinterdekk skal være minst tre millimeter. Bruker du piggdekk skal piggene sitte skikkelig i dekkene. Sjekk at lufttrykket er riktig. Det er også lurt å ettertrekke lettmetallfelger når du har kjørt noen mil etter dekkskiftet. Ellers kan boltene løsne, er rådet fra If. Oslo, 22. oktober 2009 Kontaktperson i If Skadeforsikring: Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør, mobiltlf. 928 93 719