Unngå skøytebane i stua

Huseieren hadde verken stengt hagevanningen eller koblet fra hageslangen da kulda kom forrige vinter. Vannrøret ut til hagevannkranen sprakk tidlig i kuldeperioden og gjennom flere dager fosset vannet inn i villaen og forårsaket millionskader.

I sprengkulda vinteren for to år siden fosset vannet ut av tusenvis av frostsprengte rør og gjorde skader for 65 millioner kroner hver uke i norske hjem, viser beregninger fra If Skadeforsikring. Kuldeperioden som nesten hele landet nå er inne i, har allerede gitt de første frostskadene, ifølge Ifs registreringer.

Skadeeksemplet over var ett av de verste den vinteren, men ved hver eneste kuldeperiode av noe varighet fosser vannet i norske bygninger p.g.a. frostsprengte vannrør. Ifs takstfolk kommer til både hytter og bolighus der frostsprengte vannrør har ført til tykke iskaker innendørs.

Her er det flere nedlastbare bilder fra frostskader.

Verste året

De omfattende frostperiodene i 2010 førte til den verste vannskadeperioden norske forsikringsselskaper har hatt. Omkring 15.000 frostskader kostet totalt 1,1 milliard kroner det året. Av dette ble 12.000 privatboliger og hytter rammet, og erstatningene her kom opp i 735 millioner kroner. Bare i januar i rekordåret inntraff det 3500 vannskader p.g.a. frost i norske privatboliger og skadekostnadene kom opp i 260 millioner kroner – tilsvarende 65 millioner i uka, viser tall for alle forsikringsselskapene fra FNO.

- Våre erfaringer er at antall skader under frostperioder kan reduseres betydelig hvis huseierne stenger hovedstoppekranen og sørger for tilstrekkelig varme når de reiser bort. De største frostskadene kommer når kuldeperioden inntreffer mens folk eksempelvis er bortreist på juleferien, sier rådgiver Jack Frostad I If Skadeforsikring.

Sparer strøm

- Mange vil spare strøm mens de er bortreist og skrur varmeovnene ned på et minimum, og glemmer forsikringsselskapenes krav om tilstrekkelig oppvarming i bygningen. Dette fraråder vi sterkt. En lengre kuldeperiode kan fort føre til at den påsatte varmen ikke er tilstrekkelig og vannet fryser. Hjemkomsten til et gjennomvått og kanskje nediset hus er en trist opplevelse og stor belastning for huseier, sier Frostad.

Studentboliger utsatt

I alle frostperioder med mange frostsprengte vannrør ser If at utleieboliger, hybler og studentboliger er spesielt skadeutsatt. Hytter og hus som er midlertidig fraflyttet eller som står for salg er også særlig utsatt for frostskader p.g.a. manglende tilsyn og for mye strømsparing i kuldeperioder.

- I mange frostskadesaker er det faktisk ikke huseieren selv som oppdager skaden. Det er ofte naboer eller forbipasserende som varsler etter å ha sett at isen ligger tykk på ytterveggene, sier Jack Frostad i If.

If Skadeforsikring, 8. desember 2012.

Kontakt: Rådgiver Jack Frostad, e-post: jack.frostad@if.no, tlf: 928 26 255.